Nowy bulwar pieszo-rowerowy w Rybniku
Nowy bulwar pieszo-rowerowy, który ma stać siękluczowym elementem systemu tras rowerowych w Rybniku, oddał wewtorek do użytku miejscowy samorząd. To element działań mającychsłużyć zrównoważeniu lokalnego transportu, a pośrednio –poprawie jakości powietrza.
Jak poinformowało we wtorek biuro prasowe rybnickiegomagistratu, tego dnia do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczówoddano oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającejmiasto rzeki Nacyny – od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłymcentrum do ulicy Rudzkiej w północnej dzielnicy Orzepowice.
Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4km nowego asfaltowego odcinka o szerokości 4 metrów, międzyulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego podmostem na ul. Kotucza. W ten sposób przedłużona zostałapopularna, szczególnie od czasu powstania rybnickiego parkutematycznego, nadrzeczna ścieżka pieszo-rowerowa w centrum miasta.
„To dopiero pierwsza część naszegosztandarowego projektu, związanego z budową bulwarów wzdłużNacyny. Planuję poprowadzenie trasy w drugą stronę, to znaczy odmostu na ul. Raciborskiej w kierunku południowych dzielnic miasta.Przygotowanie tego traktu (…) jest jednym z priorytetówkonsekwentnie realizowanej budowy sieci tras rowerowych” -zadeklarował cytowany prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Ciekawostką oddanego do użytku połączenia jest nowyprzejazd pod mostem na ruchliwej ul. Kotucza, którą w tym miejscuRybnik przecina droga krajowa nr 78 (wiodąca do granicy wChałupkach). Zamontowano tam szlabany uniemożliwiająceprzejazd rowerem pod mostem w przypadku zalania odcinkabezpośrednio przylegającego do rzeki, przy podniesionym staniewody.
Miasto wydało na całą inwestycję (łącznik,przejazd pod mostem i infrastrukturę dodatkową) niespełna 2,5 mlnzł. Była to już jednak kolejna inicjatywa dla rowerzystów,ułatwiająca poruszanie się jednośladem po Rybniku i wpisującasię w obowiązujące plany rozwoju zrównoważonej mobilności.
140-tysięczny Rybnik chce m.in. w różny sposóbprzekonywać jak najwięcej osób do korzystania z autobusów, aleteż do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów – zamiastwłasnych samochodów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tym roku np. samorząd zamontował na kilkuskrzyżowaniach oparcia dla rąk i nóg rowerzystów czekającychna przejazd. Wraz z nimi zamontowano czujniki ruchu, które skracająoczekiwanie na zielone światło i eliminują potrzebę korzystaniaprzycisku.
Władze Rybnika (a także Wodzisławia Śląskiego)chcą uruchamiać dodatkowe połączenia kolejowe między tymimiastami. Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego,Rybnik wiosną br. obniżył też ceny biletów komunikacjimiejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.
Ponadto miasto analizuje np. drogi dotarcia doprzystanków kolejowych czy komunikacji publicznej, starając siętak udrażniać czy niewielkim kosztem tworzyć połączenia, abykorzystanie z alternatywnych form transportu było możliwienajwygodniejsze.
Rybnik jest obecnie czwartym najbardziejzanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej (pod względem unoszącychsię w powietrzu pyłów PM 2.5).(PAP)
„