Nowelizacja ustawy o elektromobilności – porażka środowiska rowerowego
Podpisana przez prezydenta 7 grudnia br. nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych właśnie wchodzi w życie i wprowadza kilka ważnych zmian dla kierowców. Jednak największym przegranym jest w niej rower.
Prace nad nowelizacją ustawy o elektromobilności trwały blisko dwa lata. Nie dodano w niej do katalogu pojazdów elektrycznych rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. To wielka porażka środowiska rowerowego, które od kilku lat przekonuje administrację, że wsparcie (w tym subsydia) dla rowerów elektrycznych z powodzeniem realizują założenia dotyczące rozwoju zeroemisyjnego transportu w miastach. Dowodzą tego projekty realizowane na całym świecie.
Jednak rowery elektryczne pojawiły się w znowelizowanej ustawie. Dzięki zmienionym przepisom samorządy zyskują możliwość przekazywania pieniędzy pochodzących z opłat z SCT na zakup flot rowerów wspomaganych elektrycznie. Problem w tym, że obecne przepisy zakładają możliwość pobierania takich opłat przez trzy lata.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wielce prawdopodobne jest zatem, że żaden samorząd nie będzie chciał ponosić ogromnych kosztów związanych z wdrażaniem systemu poboru opłat i ich weryfikacji po to, by później z zebranej kwoty sfinansować zakup rowerów elektrycznych.