Nowe zasady dla hulajnóg. Jest projekt ustawy.
Kierującego hulajnogą elektryczną będą obowiązywały te same zasady ruchu drogowego, jak rowerzystów – wynika z opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji projektu ustawy. W tej sytuacji takim pojazdem będzie można poruszać się głównie po ścieżkach rowerowych.
Nowa regulację ma wprowadzić nowelizacja Prawa o Ruchu Drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Definicja hulajnogi
Ustawa wprowadzi m.in. definicję takiego urządzenia oraz jego maksymalne wymiary. Według projektu hulajnoga elektryczna czy deskorolka elektryczna – jeżeli będzie przeznaczona do poruszania się w przestrzeni publicznej, nie będą mogły być szersze niż 90 cm i dłuższe niż 1 metr i 25 centymetrów. Będą musiały mieć też konstrukcyjnie ograniczoną maksymalną prędkość do 25 km/h i posiadać napęd elektryczny.
– Przyjęta szerokość jest analogiczna do szerokości roweru ze względu na zajmowaną przestrzeń podczas poruszania się. W stosunku do pierwotnego projektu, z definicji urządzenia transportu osobistego usunięto ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej masy urządzenia transportu osobistego. Bowiem sztywne określenie tego parametru doprowadzić może do zablokowania możliwości wykorzystania różnych urządzeń, które istnieją na rynku – czytamy w uzasadnieniu do projektu
Uprawnienia jak na rower
Zgodnie z projektem, kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów (droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów). Będzie też musiał mieć też uprawnienia takie jak na rower. Jeśli nie ukończył 18 lat, będą to: karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na hulajnogach elektrycznych po drogach nie będą mogły się poruszać dzieci do lat 10, nawet pozostając pod opieką dorosłych. Wyjątek stanowić będzie poruszanie się w strefie zamieszkania.
Po drodze tak, ale powoli
Projekt przewiduje, że w obszarze zabudowanym na hulajnodze elektrycznej można będzie jechać tylko pasem ruchu dla rowerów lub drogą dla rowerów. W przypadku braku drogi dla rowerów, będzie można poruszać się po jezdni drogi, na której prędkość dopuszczalna pojazdów jest nie większa niż 30 km/h. Takim urządzeniem będzie można poruszać się po chodniku, jeżeli prowadzi on wzdłuż drogi, na której nie można jeździć szybciej niż 30 km/h.
Poza obszarem zabudowanym, na hulajnodze elektrycznej będzie można się poruszać jedynie po ścieżkach rowerowych. – W przypadku ich braku wyjątkowo chodnikiem lub drogą dla pieszych – czytamy w projekcie
„