Nowe trasy, liczniki i edukacja – rowerowe inwestycje Wrocławia na 2024 rok
92 kilometry za 108 mln zł - to bilans inwestycji rowerowych ostatnich 5 lat we Wrocławiu. Urząd miejski podsumował ostatnie lata oraz przedstawił plany na 2024. Największym przedsięwzięciem jest zielona rowerowa oś zachodnia, czyli trasa od ul. Metalowców do ścisłego centrum miasta.
W tym roku dla rowerzystów oddane zostaną drogi przy trzech dużych inwestycjach komunikacyjnych:
- w ciągu alei Wielkiej Wyspy
- na ul. Dolnobrzeskiej
- na ul. Pomorskiej
Poza tym powstają trasy:
- promenada Krzycka na odcinku Ślężna - Spiska
- na ul. Żmigrodzkiej po stronie zachodniej od mostów Trzebnickich do ul. Kamieńskiego
- na ul.Dubois
- dojazdy do kładki na Ślęzą (od Francuskiej)
- na ul. Szybkiej na odcinku od ul. Na Grobli do kładki
- wzdłuż rzeki Oławy od kładki Siedleckiej w kierunku promenady Oławskiej
- kładka nad Widawą
- ciąg pieszo-rowerowy na ul. Koziej od ul. Łomżyńskiej do Lasu Prackiego
- na ul. Mokronoskiej
- łącznik ul. Złotej Lilii z wałami przeciwpowodziowymi nad rzeką Widawą
- ścieżka pieszo–rowerowa w ramach rozbudowy ul. Żwirki i Wigury i Zachodniej
- na al. Armii Krajowej
Na etapie projektowania są:
- zielona rowerowa oś zachodnia - trasa od ul. Metalowców do centrum
- promenada Krzycka na odcinku Racławicka - Hallera
- ul. Spiska od ul. Weigla do ul. Kamiennej
- ul. Trzebnicka od pl. Powstańców Wlkp. do mostu Trzebnickiego
- al. Armii Krajowej od ul. Powstańców Śląskich
- promenada Brochowska (wzdłuż linii kolejowej z wykorzystaniem wiaduktu)
- plac Grunwaldzki od mostu Szczytnickiego do istniejącej infrastruktury
- trasa Zielińskiego-Muzealna
- kładka przy ul. Sikorskiego
- kładka przy Bastionie Sakwowym (koncepcja)
Inwestycje rowerowe powstają w ramach różnych przedsięwzięć, realizowane są przez różne jednostki miejskie. Na przykład w ramach budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór powstała wspaniała droga rowerowa. Są też inwestycje z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, z funduszu rowerowego czy realizowane przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Co roku oddajemy kolejny odcinek promenady Krzyckiej i jednocześnie projektujemy następny. Widać już rowerowe efekty budowy alei Wielkiej Wyspy, ale w pełni rowerzyści będą mogli zacząć z nich korzystać w tym roku - poinformowała Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim
Monika Kozłowska-Święconek podkreśla, że projektowana zielona rowerowa oś zachodnia będzie wspaniałą trasą. Rowerzyści będą mogli dojechać do centrum miasta głównie wśród zieleni, a nie samochodów. Będą mieć alternatywę do podróżowania wzdłuż ul. Legnickiej.
Wrocław liczy rowerzystów
Aby sensownie planować rozbudowę sieci dróg rowerowych, potrzebna jest wiedza, jaki jest ruch na różnych odcinkach, jak się zmienia w zależności od pory dnia czy pogody. Zapewnia ją technologia powstała we Wrocławiu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
System zliczania rowerzystów powstał we wrocławskim CityLab, stworzyła go wrocławska firma. Jedną z jego zalet jest to, że urządzenia zliczające są niewielkie, nie potrzebują podłączenia do zasilania. Obecnie działają w 12 punktach - powiedział Robert Bednarski, dyrektor ds. SmartCity w UMW
System identyfikuje przejeżdżające pojazdy. Zlicza, ilu przejechało rowerzystów, ile hulajnóg, a nawet kurierów rowerowych. Urządzenie przekazuje dane w czasie rzeczywistym i od razu są przetwarzane, generowane statystyki, wykresy itp. Wszystko dostępne jest na otwartej platformie, z której skorzystać może każdy, nie tylko miejscy urzędnicy.
Z systemu można wyciągać statystyki przygotowane pod różnym kątem. Z racji, że ma on dostęp do prognozy pogody, to nawet możliwe jest analizowanie, jak duży wpływ na ruch rowerowy ma temperatura, wiatr czy opady.
Takie będzie rowerowanie, jakie młodzieży chowanie
Sparafrazowane słowa Jana Zamoyskiego dobrze oddają działania edukacyjne miasta, których spora część koncentruje się na dzieciach i młodzieży. Najmłodsze pokolenie jest przekonywane, że rower to dobry sposób komunikacji, ale też uczone, jak bezpiecznie się nim przemieszczać.
Edukujemy od najmłodszych lat, przeszkoliliśmy już 4,5 tys. dzieci. Zorganizowaliśmy również konkurs na najbardziej mobilną szkołę. Wprowadzamy nowatorskie rozwiązania, jak nauka jazdy w systemie holenderskim - poinformowała Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Nauka jazdy i egzaminy w systemie holenderskim polegają na tym, że kursanci jeżdżą po zwykłych drogach. Uczą się i są oceniani z zachowań w realnym ruchu miejskim. Znacznie lepiej przygotowuje to do bezpiecznej jazdy, niż jazda po szkolnym boisku.