Nowe drogi rowerowe w Warszawie
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zapowiada budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Jagiellońskiej. To jedna z 19inwestycji, która powstanie w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych.
ZDM ogłosiłprzetarg na budowę drogi rowerowej na ul. Jagiellońskiej powschodniej stronie ulicy Jagiellońskiej, na odcinku od rondaStarzyńskiego do trasy S8 (ok. 2 km długości). Zakres prac jestszeroki. Obejmuje nie tylko budowę drogi dla rowerów, ale teżm.in. zmiany w oświetleniu ulicy, przebudowę chodników isygnalizacji. Projekt przewiduje wyznaczenie przejazdów dlarowerzystów oraz dostosowanie jezdni serwisowych do ruchu rowerowego(zarówno po wschodniej stronie ul. Jagiellońskiej, jak i pozachodniej, gdzie na odcinku od ul. Golędzinowskiej do BatalionuPlaterówek przewidziano dopuszczenie ruchu „pod prąd”). Coważne, nowa droga zostanie dowiązania do istniejącejinfrastruktury rowerowej wokół ronda Starzyńskiego i na węźleModlińska.Nowa droga zostanie dowiązania do istniejącejinfrastruktury rowerowej wokół ronda S. Starzyńskiego i na węźleModlińska.
W ramach prac zmodernizujemy sygnalizację świetlnąna skrzyżowaniu z ulicą Batalionu Platerowek (z uwzględnieniempriorytetu dla tramwajów). Wyremontujemy też chodnik po wschodniejstronie jezdni (pasy prowadzące i ostrzegawcze, a na przystankachspecjalne krawężniki peronowe i pola oczekiwania) oraz wyznaczymymiejsce postojowe wraz z rozwiązaniami uniemożliwiającymiparkowanie samochodów niezgodne z przepisami. Po wschodniej stronieJagiellońskiej zaświecą nowe latarnie, które oświetlą też nowądrogę dla rowerów. Pojawi się mała architektura, w tym stojakirowerowe i podpórki dla rowerzystów. Nawierzchnia drogi rowerowejzostanie wykonana z asfaltu, co poprawi komfort podróży i zapewniodpowiednią trwałość konstrukcji – informuje ZDM. Wybranywykonawca będzie miał czas na zakończenie wszystkich prac do 30listopada.
Efekt współpracy
To kolejny przetarg na drogi rowerowe w ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W efekcie współpracySamorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawyoraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13projektów dzięki którym zostanie powiększona sieć drógrowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą.Całkowity koszt niemal 330 km tras to prawie 340 mln zł. Samorządydostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszyeuropejskich.
Warszawa otrzyma z tej puli 71,6 mln (całkowity kosztinwestycji to 110 mln zł). Pieniądze pójdą na budowę 19tras rowerowych o długości 73,4 km, z czego 59,8 km to nowozbudowane drogi dla rowerów, 13 km przypada na przebudowane, jużistniejące trasy a pozostałe 0,6 km to wyznaczenie trasy poistniejącej infrastrukturze. Umowa o dofinansowanie zostałapodpisana 30 grudnia 2016 roku. Dzięki ZIT w Warszawie w tym ikolejnym roku powstaną trasy wzdłuż takich ulic jak Towarowa,Okopowa, Żwirki i Wigury, Powsińska, Wiertnicza, Połczyńska,Kasprzaka, Jagiellońska, Puławska czy Al. Jerozolimskie.
Ajak wygląda realizacja warszawskiego ZIT-u w zakresie drógrowerowych? Oto krótkie podsumowanie:
Drogi rowerowe zrealizowane:
-
wzdłuż ul. Ostrobramskiej od ul. gen. E. Fieldorfa „Nila” do Poligonowej – po północnej stronie jezdni od ul. Zamienieckiej do Białowieskiej, po południowej stronie jezdni od ul. gen. E. Fieldorfa „Nila” do Poligonowej; długość 1,6 km.
-
wzdłuż ul. Belwederskiej, po zachodniej stronie jezdni, na odcinku od ul. Bagatela do Dolnej; długość 0,5 km. Dodatkowo przebudowano 1,3 km drogi rowerowej po zachodniej stronie ul. Belwederskiej, na odcinku od ul. Spacerowej do Dolnej.
-
wzdłuż ul. W. Rzymowskiego – po północno-wschodniej stronie ulicy od kładki przy ul. Cybernetyki do Z. Modzelewskiego (z powiązaniem z ul. Puławską), po południowo-zachodniej stronie ulicy od kładki przy ul. Cybernetyki do Puławskiej; długość 2,1 km.
-
wzdłuż Al. Stanów Zjednoczonych i ul. Ostrobramskiej – po północnej stronie jezdni al. Stanów Zjednoczonych od Wału Miedzeszyńskiego do ul. Grenadierów, po południowej stronie jezdni al. Stanów Zjednoczonych i ul. Ostrobramskiej od Wału Miedzeszyńskiego do ul. Poligonowej; długość wybudowanej drogi 3,7 km, a przebudowanej 1,3 km.
-
wzdłuż ul. Żwirki i Wigury – etap I; długość 2,5 km.
-
wzdłuż ul. Z. Słomińskiego od ul. Międzyparkowej do Inflanckiej; długość wybudowanej drogi 0,3 km, przebudowanej 0,3 km.
Drogi rowerowe w trakcie budowy:
-
wzdłuż mostu Łazienkowskiego – budowa trasy rowerowej na kładkach podwieszonych pod konstrukcję mostu Łazienkowskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą: kładką nad Wałem Miedzeszyńskim i drogami dla rowerów prowadzącymi na most; długość 1,4 km.
-
wzdłuż Alej Jerozolimskich od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do placu A. Zawiszy; długość budowanej drogi 1,3 km, a przebudowywanej 0,2 km.
-
na Polu Mokotowskim w relacji wschód-zachód (od ul. S. Banacha do ronda Jazdy Polskiej i do pl. Unii Lubelskiej) oraz północ-południe (od ul. św. Andrzeja Boboli do Ondraszka); długość budowanej drogi 3,3 km, a przebudowywanej 0,2 km.
-
wzdłuż ulic Powsińskiej i Wiertniczej od al. W. Witosa do ul. Europejskiej; długość 4,5 km.
-
wzdłuż ul. Żwirki i Wigury – etap II, od ul. Racławickiej do 17 Stycznia; długość 3,8 km.
-
wzdłuż ulicy Marsa od ul. Żołnierskiej do Cyrulików; długość 2 km.
Projekty w przygotowaniu:
-
wzdłuż ulic Okopowej i Towarowej od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do placu A. Zawiszy; długość drogi do budowy 2,9 km, do przebudowy 0,6 km.
-
wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia od al. Obrońców Grodna do ronda Zesłańców Syberyjskich wraz z wyznaczeniem przejazdów dla rowerów na rondzie Zesłańców Syberyjskich; długość drogi do budowy 1,2 km, do przebudowy 5 km.
-
wzdłuż ul. M. Kasprzaka-Wolska-Połczyńska od al. Prymasa Tysiąclecia do granicy Miasta; długość drogi do budowy 5,4 km, do przebudowy 0,5 km.
-
wzdłuż ul. Radzymińskiej od ul. Karkonoszy do granicy Miasta; długość drogi do budowy 5,3 km.
-
wzdłuż ciągu ulic Mińskiej (odc. od Grochowskiej do Stanisławowskiej), Stanisławowskiej (odc. od Mińskiej do J. Dwernickiego), J. Dwernickiego (odc. od Stanisławowskiej do Szaserów), Szaserów (odc. od J. Dwernickiego do J. Chłopickiego; długość 2 km.
-
wzdłuż ul. Puławskiej od ul. Domaniewskiej do granicy miasta; długość drogi do budowy 14,4 km, a do przebudowy 3,2 km.
Te drogi to wynik pierwszego konkurs na budowęsieci dróg rowerowych w ramach metropolii, w tej chwili trwa nabórwniosków do następnego konkursu. Dotychczas gminy współtworzącemetropolię warszawską podpisały kilkanaście umów odofinansowanie ze środków UE projektów związanych z budową lubprzebudową tras rowerowych w ramach metropolii. W ramach projektówdo 2018 roku powstanie aż 327 km dróg dla rowerów. Swoje umowypodpisały m.in. Warszawa, Grodzisk Mazowiecki (29,8 mln zł), Marki(23,6 mln zł), Błonie (5,1 mln zł), Legionowo (48 mln zł),Józefów (26,5 mln zł).
W ramach realizacji spójnego systemu sieci trasrowerowych samorządy metropolii warszawskiej zaplanowały ok. 1,1tys. km tras rowerowych. Sieć dróg rowerowych metropoliiwarszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymirodzajami transportu publicznego. Będzie to doskonała alternatywadla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem.Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisjizanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwaruchu drogowego. Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnychprojektów tras było to, czy tworzą spójne połączeniamiędzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć.Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechaniadrogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzłaprzesiadkowego transportu publicznego. Trasy wybudowane w ramach ZITzostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowerybędą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnychzachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerówpodczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.
„