Nowe drogi rowerowe i 46 wypożyczalni rowerów w Chorzowie

infobike
24.07.2017 14:34

Budowę 46 stacji roweru miejskiego, kilkunastukilometrów nowych dróg dla rowerzystów oraz parkingubike&ride przy istniejącym już centrum przesiadkowym,przygotowuje samorząd Chorzowa. W mieście powstanie też liniowysystem zarządzania ruchem.

Chorzów skorzysta przy tych przedsięwzięciach zpozyskanych już środków unijnych Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego – z puli na transport niskoemisyjny wmiastach.

Chorzów złożył do ostatniego konkursu RPO w tymzakresie projekt obejmujący zakończoną już w ub. roku budowęautobusowo-tramwajowego centrum przesiadkowego w rynku, a takżeplanowane inwestycje rowerowe oraz wdrożenie liniowego systemuzarządzania ruchem (tzw. zielona fala czy elektroniczne tabliceinformacyjne).

Jak poinformowali podczas piątkowego briefinguprzedstawiciele władz miasta, przetargi związane z planowanymiinwestycjami rozpoczną się jeszcze w tym roku. „Realizacjaplanowana jest na lata 2018-2019” – zapowiedział prezydentChorzowa Andrzej Kotala.

Wiceprezydent Marcin Michalik akcentował, że choćcały unijny projekt obejmuje różne przedsięwzięcia, wszystkiekoncentrują się na infrastrukturze wspomagającej transportpubliczny.

Taka będzie bowiem główna funkcja chorzowskiegosystemu komunikacji rowerowej. Przewidziane w nim nowedrogi rowerowe mają skomunikować znaczne tereny miasta. Będąrozchodziły się promieniście od rynku i planowanego przytamtejszym centrum przesiadkowym dużego punktu bike&ride – jakmiasto nazywa kryty parking na 98 rowerów.

Jak wyjaśnił dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg iMostów (MZDiM) w Chorzowie Piotr Wojtala, drogi rowerowe będąprowadziły m.in. na północ ul. Kościuszki (z połączeniem dorekreacyjnych terenów na tzw. Żabich Dołach) i w kierunku ParkuŚląskiego, gdzie zostaną połączone z istniejącą drogą wstronę dzielnicy Batory i Lasu Radoszowskiego.

Na terenie całego miasta – w korelacji zdrogami rowerowymi – powstanie sieć 46 wypożyczalni, każdaz 10 rowerami. „Będzie to obecnie największy na GórnymŚląsku system wypożyczalni rowerów; chcemy go uruchomićwiosną 2017 r. Bardzo długo konsultowaliśmy go z różnymiśrodowiskami, także z Chorzowskim Klubem Rowerowym” -zapewnił wiceprezydent Chorzowa.

Pytany przez PAP o kwestię skoordynowania planowanegochorzowskiego systemu wypożyczalni z okolicznymi, np. działającymw Katowicach, Michalik przypomniał, że ew. interoperacyjność,czyli możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście, aoddania w sąsiednim, będzie teoretycznie możliwa, jeśli systemyobsługiwałby ten sam operator. „Nie możemy przewidzieć,kto wygra przetarg, ale na pewno byłoby dobrze, gdyby te systemy wościennych miastach były spójne” – uznał.

Elementem unijnego projektu będzie też liniowy systemzarządzania ruchem ulicznym. Jak wyjaśnił Wojtala, określenie”liniowy” wiąże się z wyodrębnieniem głównych ciągówkomunikacyjnych w mieście, na których występują dziś różneproblemy i które można usprawnić – przede wszystkim poprzezodpowiednią koordynację sygnalizacji świetlnych oraz systeminformacji dla kierowców.

Wybrane już pod tym kątem ciągi to: ul. Katowicka(od Katowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowicpo Świętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (zdwoma wariantami: przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiDi Hajducką). „Na tych szlakach będziemy koordynować pracęskrzyżowań” – wyjaśnił szef chorzowskiego MZDiM.

Choć nie zawsze da się uzyskać tzw. zielonąfalę, istotą jest, aby jak najbardziej upłynnić ruch – czasemnieco zwolnić, ale nie stać na kolejnych skrzyżowaniach” -dodał Wojtala. Informowaniu kierowców w tym zakresie służyć majątablice elektroniczne zmiennej treści oraz aplikacja mobilna (jednąz funkcji ma być też informacja parkingowa).

Na cały projekt „Budowa centrum przesiadkowegochorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą” oszacowanej wartości 38 mln zł tamtejszy samorząd otrzymał z RPO32 mln zł.

Według szacunków chorzowskich samorządowców projektten może zrefundować kilka milionów złotych kosztówzrealizowanej budowy węzła przesiadkowego. Kolejnychkilka-kilkanaście milionów pochłonie budowainfrastruktury rowerowej i systemu wypożyczalni rowerów.Na system zarządzania ruchem przewidziano wstępnie ok. 16 mln zł.

Uruchomiony w sierpniu ub. roku w Chorzowie pierwszy wregionie węzeł przesiadkowy powstał wzdłuż północno-wschodniejpierzei chorzowskiego rynku. Zbiegają się tam przejeżdżająceprzez tę część miasta linie tramwajowe (obecnie 8) i autobusowe(ponad 20), których przystanki wcześniej były rozproszone pookolicy.

Budowa tam docelowego układu torów tramwajowychumożliwiła miastu prace związane z siecią dróg na rynku i wokolicy (dobiegają końca). Zwolnienie przez tramwaje miejsca wpobliżu ratusza pozwoliło też przystąpić do nowegozagospodarowania płyty rynku (obecnie trwa przetarg na jejprzebudowę). Po przebudowie płyty rynku przy centrum przesiadkowymstanie parking bike&ride.(PAP)

mtb/ je/