Niemcy: rowerzysta lepiej radzi sobie po alkoholu niż kierowca
Niemcy: rowerzysta lepiej radzi sobie po alkoholu niż kierowca
Jaka jest korelacja między poziomem alkoholu we krwi a liczbą wypadów? Z pomocą przychodzą Niemcy (a konkretnie Roland Huhn z ADFC). Po raz kolejny nauka obala wiele stereotypów narosłych w polskim społeczeństwie –pisze Adam Łaczek na stronie I bike Kraków
Poziom alkoholu a procent wypadków
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
poniżej 0,5 | 2.8% | 2.0% | 6.5% |
0,5 –0,8 | 4.4% | 4.2% | 9.1% |
0,8 –1,1 | 7.0% | 6.0% | 12.5% |
1,1 –1,4 | 10.3% | 11.2% | 15.2% |
1,4 –1,7 | 13.3% | 15.4% | 17.6% |
1,7 –2,0 | 15.2% | 18.6% | 15.2% |
2,0 –2,5 | 19.2% | 24.0% | 14.8% |
2,5 –3,0 | 11.2% | 11.3% | 5.3% |
3,0 i więcej | 7.8% | 5.1% | 2.2% |
brak danych | 8.9% | 2.1% | 1.7% |
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
poniżej 1,1 | 14.2% | 12.2% | 28.1% |
1,1 i więcej | 76.9% | 85.7% | 70.2% |
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
poniżej 1,4 | 24.4% | 23.4% | 43.3% |
1,4 i więcej | 66.7% | 74.5% | 55.0 |
Rowerzyści są względnie bezpieczni do poziomu 1,1 -1,4‰, zostają potwierdzonebadania Prof Schewe: rowerzyści zaczynają powodować wypadki najczęściej powyżej 1,4 ‰. Im więcej alkoholu tym gorzej, ale alkohol u kierowców jest czynnikiem znacznie bardziej upośledzającym możliwość bezpiecznej jazdy niż u rowerzystów, zwłaszcza w przedziale do 1,1-1,4 ‰ alkoholu we krwi. To oczywiste, że kierowcy jeżdżą szybciej niż rowerzyści, więc upośledzone postrzeganie świata i osłabiony refleks jest bardziej niebezpieczne u kierowców. To tak naprawdę nic przełomowego, bo wynika to z elementarnych zasad fizyki poznanych w szkole podstawowej, a jednak wielu Polaków wierzy, że to rowerzysta ma większy problem z alkoholem ponieważ „może się wywrócić”, a kierowca nie może …Warto też pamiętać, że w przeciwieństwie do kierowców rowerzyści i piesi zagrażają głównie samym sobie, dlatego 12.2% wypadków spowodowanych przez rowerzystów w których krwi było poniżej 1,1‰alkoholu jest w rzeczywistości tysiące razy mniej szkodliwe społecznie niż 6.5 % wypadków powodowanych przez kierowców, w których krwi było poniżej 0.5 ‰alkoholu.
Odsetek osób, które uległy wypadkowi przy zawartości alkoholu poniżej określonej zawartości alkoholu
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
0.5 | 2.8% | 2.0% | 6.5% |
0.8 | 7.2% | 6.3% | 15.6% |
1.1 | 14.2% | 12.2% | 28.1% |
1.4 | 24.4% | 23.4% | 43.3% |
1.7 | 37.7% | 38.8% | 60.8% |
2 | 52.9% | 57.4% | 76.0% |
2.5 | 72.1% | 81.5% | 90.8% |
3 | 83.3% | 92.8% | 96.1% |
3 i więcej | 91.1% | 97.9% | 98.3% |
Rowerzyści w zasadzie w każdym przedziale mają lepsze „wyniki”niż kierowcy. Alkohol upośledza rowerzystów podobnie jak pieszych do poziomu 1.7 ‰alkoholu we krwi. Powyżej tej wartości szansa na wypadek u rowerzysty wzrasta szybciej niż u pieszego. Wyniki te potwierdzają słuszność niemieckiego prawa i kar dla rowerzystów, którzy przekraczają granicę 1,6 ‰, oraz brak kar dla rowerzystów, którzy tej granicy nie przekroczą.
Wiek a procent wypadków
wiek | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
15 –18 | 3.3% | 2.6% | 1.0% |
18 –21 | 10.5% | 5.0% | 13.7% |
21 –25 | 15.5% | 8.5% | 18.1% |
25 –35 | 20.7% | 18.1% | 24.0% |
35 –45 | 18.3% | 20.9% | 16.7% |
45 –55 | 17.7% | 23.4% | 15.4% |
55 –65 | 8.1% | 12.9% | 7.0% |
65 –75 | 4.4% | 7.3% | 3.2% |
75 i więcej | 1.5% | 1.1% | 0.9% |
wiek | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
15-35 | 49.9% | 34.2% | 56.8% |
35-65 | 44.1% | 57.2% | 39.1% |
65 i więcej | 5.9% | 8.4% | 4.0% |
Największy problem stanowią młodzi kierowcy samochodów, a u rowerzystów osoby w średnim wieku.
Liczba wypadków pod wpływem alkoholu na 1000 wypadków
wiek | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
ogólnie | 30 | 49 | 25 |
15 –18 | 19 | 21 | 154 |
18 –21 | 60 | 57 | 34 |
21 –25 | 83 | 75 | 42 |
25 –35 | 64 | 71 | 32 |
35 –45 | 57 | 77 | 22 |
45 –55 | 49 | 74 | 21 |
55 –65 | 29 | 59 | 17 |
65 –75 | 14 | 35 | 11 |
75 i więcej | 5 | 10 | 6 |
Na tle wszystkich wypadków wypadki spowodowane przez pijanych są największym problemem u młodych kierowców samochodów, a u rowerzystów dominują osoby w wieku produkcyjnym. Na tle pieszych i rowerzystów alkohol u kierowców jest rzadszą przyczyną wypadków spowodowanych przez kierowców w Niemczech, o wiele poważniejszym problemem u kierowców jest np. nadmierna prędkość, czego w Polsce zupełnie nie doceniamy.
Płeć a alkohol i wypadki
BAC [‰] | piesi M | piesi K | rowerzyści M | rowerzyści K | kierowcy M | kierowcy K |
poniżej 0,5 | 2.7% | 3.6% | 2.0% | 2.2% | 6.5% | 6.5% |
0,5 –0,8 | 3.6% | 10.8% | 4.2% | 4.4% | 9.4% | 7.7% |
0,8 –1,1 | 6.3% | 12.6% | 5.8% | 7.0% | 12.5% | 12.3% |
1,1 –1,4 | 10.4% | 9.0% | 11.0% | 12.3% | 15.5% | 13.2% |
1,4 –1,7 | 13.8% | 9.9% | 15.0% | 18.4% | 17.7% | 16.6% |
1,7 –2,0 | 15.5% | 12.6% | 18.3% | 21.1% | 15.0% | 16.4% |
2,0 –2,5 | 19.4% | 17.1% | 24.7% | 19.1% | 14.8% | 15.2% |
2,5 –3,0 | 11.3% | 9.9% | 11.7% | 8.5% | 5.0% | 7.0% |
3,0 i więcej | 7.9% | 7.2% | 5.2% | 4.8% | 1.9% | 4.0% |
brak danych | 9.1% | 7.2% | 2.0% | 2.2% | 1.8% | 1.3% |
BAC [‰] | piesi M | piesi K | rowerzyści M | rowerzyści K | kierowcy M | kierowcy K |
poniżej 1,1 | 12.5% | 27.0% | 12.1% | 13.6% | 28.4% | 26.5% |
1,1 i więcej | 78.4% | 65.8% | 85.9% | 84.3% | 69.8% | 72.3% |
BAC [‰] | piesi M | piesi K | rowerzyści M | rowerzyści K | kierowcy M | kierowcy K |
poniżej 1,4 | 22.9% | 36.0% | 23.1% | 25.9% | 43.9% | 39.7% |
1,4 i więcej | 67.9% | 56.8% | 74.9% | 71.9% | 54.3% | 59.1% |
Piechurki i rowerzystki częściej popełniają wypadki przy niższych stężeniach alkoholu, jednak może być też to wynikiem tego, że po prostu kobiety statystycznie mniej piją wobec tego próbka może być tu większa (kobiety rzadziej przekraczają granicę 1.1, czy 1.4 ‰alkoholu we krwi, wobec tego rzadziej powodują wypadki powyżej tych wartości). Natomiast to pijani kierowcy płci męskiej mają większy problem ze stężeniem alkoholu we krwi. Jednym z czynników może tu być męska brawura, bo raczej ciężko przypuszczać, że to kobiety za kierownicą piją większe ilości alkoholu.
Płeć: | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
mężczyźni | 88.6% | 88.2% | 85.5% |
kobiety | 11.4% | 11.8% | 14.5% |
Pijani piesi/rowerzyści/kierowcy to głównie mężczyźni
Dane bezwzględne
Poziom alkoholu a ilość wypadków
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
suma | 975 | 3 489 | 8 734 |
poniżej 0,5 | 27 | 71 | 565 |
0,5 –0,8 | 43 | 148 | 798 |
0,8 –1,1 | 68 | 208 | 1 092 |
1,1 –1,4 | 100 | 390 | 1 324 |
1,4 –1,7 | 130 | 537 | 1 535 |
1,7 –2,0 | 148 | 649 | 1 326 |
2,0 –2,5 | 187 | 839 | 1294 |
2,5 –3,0 | 109 | 396 | 460 |
3,0 i więcej | 76 | 179 | 191 |
brak danych | 87 | 72 | 149 |
Wiek a liczba wypadków
wiek | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
suma | 975 | 3 489 | 8 734 |
15 –18 | 32 | 92 | 85 |
18 –21 | 102 | 174 | 1 193 |
21 –25 | 151 | 296 | 1 585 |
25 –35 | 202 | 632 | 2 096 |
35 –45 | 178 | 729 | 1 457 |
45 –55 | 173 | 815 | 1 345 |
55 –65 | 79 | 451 | 614 |
65 –75 | 43 | 253 | 276 |
75 i więcej | 15 | 40 | 75 |
Płeć a liczba wypadków –mężczyźni
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
suma | 864 | 3 076 | 7 465 |
poniżej 0,5 | 23 | 62 | 483 |
0,5 –0,8 | 31 | 130 | 701 |
0,8 –1,1 | 54 | 179 | 935 |
1,1 –1,4 | 90 | 339 | 1 157 |
1,4 –1,7 | 119 | 461 | 1 324 |
1,7 –2,0 | 134 | 562 | 1 118 |
2,0 –2,5 | 168 | 760 | 1 102 |
2,5 –3,0 | 98 | 361 | 372 |
3,0 i więcej | 68 | 159 | 141 |
brak danych | 79 | 63 | 132 |
Płeć a liczba wypadków –kobiety
BAC [‰] | Piesi | Rowerzyści | Kierowcy |
suma | 111 | 413 | 1 265 |
poniżej 0,5 | 4 | 9 | 82 |
0,5 –0,8 | 12 | 18 | 97 |
0,8 –1,1 | 14 | 29 | 156 |
1,1 –1,4 | 10 | 51 | 167 |
1,4 –1,7 | 11 | 76 | 210 |
1,7 –2,0 | 14 | 87 | 207 |
2,0 –2,5 | 19 | 79 | 192 |
2,5 –3,0 | 11 | 35 | 88 |
3,0 i więcej | 8 | 20 | 50 |
brak danych | 8 | 9 | 16 |
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/04/18/niemcy-rowerzysta-lepiej-radzi-sobie-po-alkoholu-niz-kierowca/