Nauka rowerowego savoir-vivre w Warszawie
„Rower to pojazd” – pod takim hasłem Warszawa będzie wtym roku promować wśród rowerzystów drogowy savoir-vivre iprzypominać o tym, jak jeździć zgodnie z przepisami i bezpiecznie.Wraz z początkiem wiosny rusza nowa kampania społeczno-edukacyjna,której pomysłodawcą jest stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.
Urząd m.st. Warszawy wraz z operatorem rowerów miejskich Veturilofirmą Nextbike oraz strażą miejską zainaugurował w czwartekkampanię społeczno-edukacyjną pod hasłem „Rower to pojazd”.Organizatorem i pomysłodawcą akcji jest Zarząd Dróg Miejskich.
„Szacujemy, że ponad 7 proc. przejazdów w Warszawie toprzejazdy rowerowe. Na szlaku przy ul. Świętokrzyskiej naszeliczniki odnotowały w zeszłym roku 1,3 mln przejazdów. (…)Ponieważ ta forma ruchu rozwija się bardzo dynamicznie, potrzebnesą również takie akcje jak ta, którą inaugurujemy dzisiaj -akcje nakierowane na bezpieczeństwo ruchu rowerowego i ruchudrogowego” – powiedział na czwartkowej konferencjizorganizowanej obok trasy rowerowej przy skrzyżowaniu ulicMarszałkowskiej i Świętokrzyskiej wiceprezydent Warszawy RobertSoszyński.
„Rower to pojazd, więc porusza się zdecydowanie szybciej odpieszego i stanowić może dla niego zagrożenie. Rowerzysta opróczpraw ma na drodze także obowiązki. Zależy nam na wzbudzeniuempatii i poczucia odpowiedzialności wśród rowerzystów„- powiedział zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich TamásDombi.
P.o. dyrektora Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st.Warszawy Michał Domaradzki wskazał, że w ubiegłym roku nawarszawskich drogach odnotowano 43 ofiary śmiertelne, w tym 4 wśródrowerzystów. „Elementem tej kampanii jest również troska oto, aby warszawskie ulice były ulicami maksymalnie bezpiecznymi„- podkreślił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
ZDM na podstawie sugestii mieszkańców oraz własnych obserwacjiwyodrębnił sześć problematycznych sytuacji, z którymi chce sięzmierzyć w ramach kampanii. Są to: jazda po chodniku, braksygnalizowania manewru skrętu, brak obowiązkowego oświetleniaroweru, jazda pod prąd jednokierunkowymi pasami dla rowerów oraznieżyczliwość wobec pieszych.
Działania przewidziane w ramach akcji będą widoczne zarówno wmieście, jak i w internecie. Przy ruchliwych trasach rowerowychbędzie można spotkać edukatorów, którzy będą przekazywaćwiedzę, jak jeździć przepisowo. Na „wzorowych rowerzystów”będą czekały drobne gadżety rowerowe, a ci, którym trzebaprzypomnieć przepisy, dostaną materiały edukacyjne kampanii.Oprócz działań w terenie miasto przygotowało serię krótkichfilmów i infografik. Wszystkie te działania będą realizowane wciągu najbliższych kilku miesięcy.
„