Najlepszy sezon w historii Poznańskiego Roweru Miejskiego
30 listopada kończy się sezon Poznańskiego RoweruMiejskiego, który był, wg operatora systemu ? firmy NextbikePolska ? najlepszym w historii.
W ciągu 274 dni sezonu w stolicy Wielkopolski, na faliogromnej rozbudowy i modernizacji systemu, odnotowano ponadtrzykrotny wzrost liczby wypożyczeń w stosunku do 2015 roku ?było ich łącznie blisko 400 tysięcy. Dzisiaj rowery są dostępnepo raz ostatni w tym roku: po północy (już 1 grudnia) zostanązablokowane w stacjach, choć wciąż można będzie jeszcze oddaćwynajęty rower.
Przełomowy sezon Poznańskiego Roweru Miejskiegodobiega końca. Dziś mieszkańcy Poznania po raz ostatni w tym rokukorzystają z samoobsługowych wypożyczalni. W nocy stacje zostanązdezaktywowane, a w ciągu najbliższych dni cała flota rowerowatrafi do magazynu, gdzie w czasie „przerwy zimowej” serwisanciprzeprowadzą dokładny przegląd stanu technicznego, dokonająniezbędnych napraw oraz prac konserwacyjnych.
Na przełomie czerwca i lipca operator systemu, firmaNextbike Polska, przeprowadził rozbudowę sieci z 37 stacji i 443rowerów do 61 stacji oraz 683 rowerów. Poznaniacy zyskali takżemożliwość korzystania z rowerków dziecięcych i rowerów zfotelikami do przewozu dzieci. Rozwój systemu zaowocowałnajlepszymi wynikami w pięcioletniej historii Poznańskiego RoweruMiejskiego.
– Sukces w postaci znacznego wzrostu zarówno liczbyużytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego, jak i liczbywypożyczeń, to dla nas sygnał, że zmierzamy w dobrym kierunku? mówi Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora ZarząduTransportu Miejskiego w Poznaniu. ? Chcemy, aby system byłatrakcyjny i spójny, dlatego nadal będziemy go rozwijać. Wierzymy,że te działania sprawią, że jeszcze więcej osób zainteresujesię tym tanim, zdrowym i ekologicznym środkiem transportu.
Od 1 marca do 30 listopada liczba wypożyczeń sięgnęła388 256, a rejestracji nowych użytkowników ? 25 091. Dlaporównania przed rokiem było to odpowiednio 124 926 wynajmówi 13 926 rejestracji.
Z dwudziestu rowerów dla dzieci skorzystano łącznie625 razy. Najczęściej były wynajmowane w soboty i niedziele, kiedymiała miejsce prawie połowa wypożyczeń z całego tygodnia. Średniczas wynajmu wynosił 41 minut. Po rowery z fotelikami (24 pojazdy)sięgano z kolei 4 054 razy. W tym przypadku wypożyczenia w skalitygodnia rozkładały się bardzo równomiernie, choć również zprzewagą weekendów (ok. 32 procent). Średni czas wynajmu: niecałe30 minut.
– Rozbudowa Poznańskiego Roweru Miejskiego tokluczowy moment nie tylko dla bieżącego sezonu, ale także dla całej historii inwestycji. Warto zwrócić uwagę, jakzwiększenie zasięgu wpłynęło na popularyzację tego środkatransportu. Sama sieć jest większa o około 60 procent, ale liczbawypożyczeń wzrosła już ponad trzykrotnie ? mówiMichał Dąbrowski, Dyrektor ds. Rozwoju Nextbike Polska.
– W ciągu ostatnich 9 miesięcy na poziomiekażdego parametru, świadczącego o popularności systemu,odnotowaliśmy rekordowe wzrosty ? tłumaczy TomaszWojtkiewicz, Prezes Nextbike Polska.
-
Dzienna średnia wypożyczeń w sezonie 2016: 1 412 (w sezonie 2015: 455)
-
Częstotliwość wypożyczeń w sezonie 2016: wynajem średnio co 61 sekund (w sezonie 2015: co 189 sekund)
-
Najlepszy wynik dzienny w sezonie 2016: 3 253 wynajmy, 31 sierpnia (w sezonie 2015: 1 332, 24 sierpnia)
-
Najlepszy wynik miesięczny w sezonie 2016: 75 839 wynajmów we wrześniu (w sezonie 2015: 33 037 w sierpniu)
Średni czas wypożyczenia roweru w Poznaniu w tymsezonie wynosił 19 minut i 49 sekund. Na blisko 400 tysięcywynajmów, darmowe było około 80 procent. Poznaniacy najchętniejkorzystali z rowerów w godz. 15:00 ? 18:00, kiedy dochodziło do26 procent wynajmów z całego dnia.
Najaktywniejszy użytkownik w sezonie 2016 dokonałłącznie 610 wypożyczeń (śr. 2,2/dzień). Najpopularniejszy rower(numer 68803) wynajmowano 1066 razy (śr. 3,8/dzień)
Poznański Rower Miejski został uruchomiony 15kwietnia 2012 roku. Od tego czasu 58 207 zarejestrowanychużytkowników dokonało 670 959 wypożyczeń.
Najpopularniejszą lokalizacją, zarówno w przypadkuwypożyczeń jak i zwrotów, pozostaje stacja Półwiejska.
Najpopularniejsze trasy:
Rondo Rataje ? Półwiejska
Politechnika Centrum Wykładowe ? Zielona
Półwiejska ? Rondo Rataje
Zielona ? Politechnika Centrum Wykładowe
Os. Sobieskiego ? Os. Łokietka
„