Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nabór do konsultacji nt. Roweru Metropolitalnego

infobike
14.06.2018 17:22

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) prowadzi nabórdo tzw. dialogu technicznego dotyczącego planowanego systemu RoweruMetropolitalnego – poinformowała w czwartek rzeczniczka GZM KamilaRożnowska.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja- mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzesza 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałychłącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować sięm.in. transportem publicznym.

Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli GZM Rower Metropolitalny,który ma stać się częścią tamtejszego systemu transportowego,ruszy wiosną 2019 r. Pierwszym krokiem jest zapowiadany już dialogtechniczny z m.in. operatorami systemów rowerów miejskich,ekspertami, specjalizującymi się w tematyce rowerowej czyprzedstawicielami organizacji rowerowych.

Dialog techniczny to jedna z przewidzianych w prawie zamówieńpublicznych procedur o charakterze doradczym. Jego rozpoczęcie niejest równoznaczne z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzającyewentualne ogłoszenie takiego postępowania. Jego celem jestuzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłegozamówienia.

Chcemy poznać możliwości rynkowe, technologiczne,systemowe, jak również opinie specjalistów, co do różnychwariantów funkcjonowania Roweru Metropolitalnego. Mamy pewnewłasne założenia i marzenia, jak Rower Metropolitalnymógłby funkcjonować, ale musimy je teraz skonfrontować zrzeczywistością i faktycznymi możliwościami rynkowymi” -zaznaczył szef departamentu planowania przestrzennego GZM MarcinMarczak.

Jak zasygnalizował, po przeprowadzeniu dialogu urządmetropolitalny przeanalizuje kilka wariantów, a następnie wybierzeoptymalny, który zostanie odzwierciedlony w założeniachprzetargowych. Chodzi m.in. o kwestie czy Metropolia powinna kupićwłasne rowery i wybrać operatora, czy też powierzyćzewnętrznej firmie całość realizacji systemu.

Określone mają zostać: liczba rowerów w systemie, ichrodzaje, możliwość wykorzystania Śląskiej Karty UsługPublicznych, ewentualnie całoroczne funkcjonowanie systemu czymożliwości wypożyczania i zwracania rowerów. W trakciedialogu oszacowane zostaną też wartość zamówienia oraz czas, najaki powinna zostać zawarta umowa.

Nabór wniosków zainteresowanych wzięciem udziału w dialogutechnicznym ma trwać do 18 czerwca br. Pierwsze spotkania zuczestnikami dialogu planowane są na koniec czerwca, a ichzakończenie – na pierwszą połowę lipca. Czas i zasięg proceduryma zależeć od liczby otrzymanych przez Metropolię zgłoszeń.

Zgodnie z wcześniejszymi sygnałami przedstawicieli GZM,kluczowym założeniem jest, aby jednym rowerem można byłoprzemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczającgo w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilkaistniejących w części miast GZM systemów rowerów miejskichobsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.

Popularne obecnie systemy tzw. III generacji oparte są owypożyczanie i zwracanie rowerów w tzw. stacjach bazowych.Tzw. IV generacja umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym ogeolokalizację, wypożyczanie i pozostawianie rowerów pozastacjami dokującymi. Przedstawiciele GZM wskazują, że wdrożeniesystemu IV generacji otworzyłoby go m.in. na małe miejscowości, wktórych można by początkowo umieścić np. po kilka rowerów.

Polityka rowerowa Metropolii przewiduje ponadtozaktualizowanie do jesieni br. standardów i wytycznych dot.infrastruktury rowerowej, które zostały wyszczególnione wdokumencie opracowanym kilka lat temu przez Górnośląski ZwiązekMetropolitalny (protoplastę obecnej GZM). W podobnym terminiepowstać ma studium tras rowerowych w Metropolii, wyznaczającenajważniejsze ciągi komunikacji rowerowej, w tym przebieguautostrady rowerowej.(PAP)