Na Pomorzu ma powstać blisko 450 km tras rowerowych
P {
Około 450 km tras rowerowych ma powstać w ciągu pięciu lat w woj. pomorskim. Będą one częścią dwóch międzynarodowych dróg rowerowych: jednej biegnącej wokół wybrzeża południowego Bałtyku oraz drugiej, wytyczonej wzdłuż Wisły. Budowa ma ruszyć w 2015 roku
Chodzi o przebiegający wzdłuż wybrzeża południowego Bałtyku Nadmorski Szlak Hanzeatycki oraz Wiślaną Trasę Rowerową – łączący osiem województw 1200-kilmetrowy szlak wzdłuż jednej z ostatnich dużych dzikich rzek Europy. Obie drogi, oznaczone odpowiednio R-10 i R-9, należą do europejskiej sieci tras rowerowych Euro Velo.
W czwartek w Gdańsku przedstawiciele władz województwa pomorskiego podpisali umowę z firmą DS Consulting na opracowanie analizy wykonalności przedsięwzięcia. Dokument ma być gotowy do końca roku.
Marszałek województwa Mieczysław Struk powiedział dziennikarzom, że inwestycja ma być zrealizowana do 2020 roku. Wyjaśnił, że w ramach projektu powstaną nie tylko nowe ścieżki rowerowe. Wykorzystywane mają być również istniejące już drogi publiczne o niskim natężeniu ruchu, utwardzone drogi leśne i wały przeciwpowodziowe Wisły. Przy oznakowanych trasach ma powstać też infrastruktura dla rowerzystów. Pieniądze na realizację projektu mają pochodzić z UE. Zakłada się, że utworzenie tras może kosztować ok. 100 mln zł.
Trasy rowerowe mają połączyć turystykę aktywną z turystyką kulturową i przyrodniczą. Jedna trasa ma przebiegać wzdłuż brzegu Bałtyku, czyli m.in. przez Nadmorski Park Krajobrazowy, Słowiński Park Narodowy, Pobrzeże Kaszubskie, Trójmiasto i Mierzeję Wiślaną. Druga, która ma być częścią Wiślanej Trasy Rowerowej, ma prowadzić przez Żuławy, Dolinę Dolnej Wisły i Kociewie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Samorząd województwa pomorskiego pracuje też nad inną inwestycją, która ma poszerzyć ofertę turystyczną regionu. W ramach projektu „Kajakiem przez Pomorze”zaplanowano utworzenie co najmniej 15 szlaków wodnych dla amatorów kajakarstwa, z przystaniami i stanicami. W ubiegłym miesiącu podpisano umowę na opracowanie analizy wykonalności tej inwestycji.
Oba projekty, uznane za strategiczne dla regionu, mają być prowadzone równocześnie i wzajemnie się uzupełniać. W ich realizację mają się zaangażować zarówno pomorskie gminy i powiaty, firmy działające w branży turystycznej, zarządy parków, a także Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych i Urzędy Morskie.