Modernizacje i rozbudowy tras rowerowych w Gdańsku

infobike
06.07.2017 17:53

Gdańsk planuje dalszy rozwój infrastrukturyrowerowej. W Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto ofertyzłożone w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wramach zadania pn.: „Rozwój komunikacji rowerowej w Gdańsku”.

Zamówienie podzielone zostało na dwie części iobejmuje wykonanie projektów dotyczących:

– W części pierwszej:

  • przebudowy skrzyżowania ul. Kolonia Zręby z ul. Kartuską
  • przebudowy skrzyżowania ul. Pomorskiej, Kaplicznej i Jelitkowskiej
  • przebudowy drogi dla rowerów w obrębie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Braci Lewoniewskich
  •  budowy przejścia dla pieszych przez ul. Chłopską na wysokości ul. Rzepichy
  •  budowy drogi rowerowej po zachodniej al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Opata Rybickiego do ul. Opackiej
  • – W części drugiej:
  •  budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina na odcinku od ul. Piecewskiej do ul. Rakoczego (w 2016 r. na Jaśkówce uzupełniono już odcinek drogi rowerowej w dwóch miejscach)
  •  budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Bulońskiej do ul. Gronostajowej
  •  przebudowy skrzyżowania ul. Chrobrego i ul. Lilii Wenedy
  • budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Chrzanowskiego od al. Żołnierzy Wyklętych do ul. Stachury
  •  budowy przejazdu dla rowerów na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z ul. Złota Karczma i ul. Wiolinową
  • przebudowy ciągu pieszego na pieszo-rowerowy wzdłuż torów w Parku Steffensa.

Otwarcie kopert w prztargu nastąpiło 3 lipca, dwiefirmy złożyły oferty. Dokumentacja ma być gotowa w grudniu 2017roku – informuje oficjalny serwis informacyjny Gdańska.

Sieć tras rowerowych w Gdańsku ma już prawie700 km, co pokazuje że tytuł rowerowej stolicy Polski nie jesttytułem na wyrost. Trzeba jednak pamiętać, że sieć trasrowerowych powstawała etapami przez wiele lat. Stąd potrzebawprowadzania kolejnych modyfikacji i ulepszeń – mówiprezydent Gdańska Paweł Adamowicz. – Z drugiej strony siećistniejąca wciąż jeszcze nie jest siecią kompletną i skończoną,staramy się więc nadal uzupełniać te odcinki, których na mapietras rowerowych brakuje – dodaje prezydent. 

TRASY ROWEROWE W GDAŃSKU (stan na 13 marca 2017 r.)

Sieć tras rowerowych w naszym miescie liczy łącznie671,1 km. W skład tras rowerowych wchodzą:

  • 118,5 km – wydzielone drogi rowerowe
  • 17,3 km – ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych
  • 30,6 km – chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać)
  • 7,3 km – pasy rowerowe w jezdni
  • 0,7 km – pasy autobusowo-rowerowe
  • 12,3 km – ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych)
  • 483,8 km – ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (odsetek całkowitej długości dróg publicznych to 60,3 %)

W tym roku uzupełniony został już np. brakującyodcinek trasy rowerowej łączącej al. Grunwaldzką z ul. Hallera nawysokości między ul. Towarową a wiaduktem kolejowym przy ul.Klinicznej (jako jedno z podzadań projektu BudżetuObywatelskiego`2016), a wpołowie czerwca DRMG ogłosiło przetarg na budowę drogi dlarowerów wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego w Sobieszewie.

W tym roku w ramach drugiego etapu projektu“Rewaloryzacja parku im. Jana Pawła II na Zaspie” powstanietrasa dla cyklistów na odcinku od al. Rzeczypospolitej do ul.Meissnera, zaś na skrzyżowaniu ul. Chłopskiej i Pomorskiej naPrzymorzu przebudowany zostanie przejazd rowerowy, który umożliwirowerzystom jazdę na wprost i przekroczenie skrzyżowania na jednejfazie świateł (podobne rozwiązanie funkcjonuje już naskrzyżowaniu ulic Hallera/Kliniczna).

Sporo uzupełnień sieci tras rowerowych przyniesietakże realizacja dwóchprojektów finansowanych z RPO wartości ponad 40 mln złdotyczących budowy węzłów integracyjnych przy stacjach PKM i SKMoraz tras dojazdowych do tych węzłów. Te inwestycje, z którychznaczna część znajdzie się na terenie Gdańska, mają zostaćzrealizowane do 2020 r.