Modernizacja mostu Siekierki-Neurudnitz
W Szczecinie podpisano umowę na przystosowanie polskiej części mostu Siekierki-Neurudnitzdo ruchu turystycznego. Wyremontowany most ma połączyć polskie i niemieckietrasy rowerowe.
Prace od tego roku
Jeszcze w tym roku mają ruszyćprace na moście łączącym Siekierki z niemieckim Neurudnitz. W środę wSzczecinie podpisano umowę z wykonawcą, który przystosuje polską część mostu doruchu turystycznego. Odnowiony obiekt połączy polskie i niemieckie trasy rowerowe.
To jedna z kluczowych dlawojewództwa inwestycji – podkreślał zachodniopomorski marszałek OlgierdGeblewicz. „Głęboko wierzymy wpotencjał turystyczny naszego regionu i przepięknego dorzecza Odry, gdzie mocnoinwestujemy w nowe trasy rowerowe. Połączymy tworzone przez nas systemyścieżek rowerowych z tymi w Brandenburgii” – powiedziałGeblewicz.
Zmodernizowany obiekt będziemiejscem odpoczynku i punktem obserwacji przyrody urokliwej Doliny Dolnej Odry.
Inwestycja za około 12 mln złotych
Polską część mostu zmodernizujefirma Intop ze Skarbimierzyc. Warta blisko 12 mln zł inwestycja obejmie m.in. remontkonstrukcji mostu, przebudowę nawierzchni i zbudowanie dwupoziomowej platformywidokowej. Wykonawca zapowiada, że prace ruszą jeszcze w tym roku. Nazakończenie zadania ma 22 miesiące.
Inwestycja jest elementem wartegoblisko 22 mln zł projektu Zespołu Parków Krajobrazowych WojewództwaZachodniopomorskiego i niemieckiego Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch, którypozwoli na modernizację całego liczącego 660 metrów obiektu. Zadanie zostało w85 proc. dofinansowane z programu Interreg Va.
Niemiecki partner
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Niemiecki partner projektuopracowuje montaż finansowy własnej części zadania. Zostanie one wykonane wtechnologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła mostu tak, abyumożliwić transport wodny na Odrze. Z informacji urzędu marszałkowskiegowynika, że warunkiem do tego jest zawarcie w przyszłości porozumień na poziomierządów Polski i Niemiec.
Modernizowany obiekt jakotransgraniczna ścieżka pieszo-rowerowa wejdzie w skład tworzonych tras rowerowychwojewództwa zachodniopomorskiego, łącząc Trasę Pojezierzy Zachodnich z systememniemieckich i międzynarodowych tras rowerowych.
Obecnie do mostu w Siekierkachprowadzi szlak rowerowy – biegnący od Gryfina – który jest częściąwiększego przedsięwzięcia pod nazwą Blue Velo. Szlak ma połączyć trasami rowerowymiBałtyk z Czechami. Dzięki inwestycjom samorządu województwazachodniopomorskiego w ubiegłym roku oddano do użytku 45 kilometrowy odcinekGryfino–Trzcińsko Zdrój. W Trzcińsku-Zdróju szlak Blue Velo przecina się zTrasą Pojezierzy Zachodnich, którą można dojechać do Siekierek. Umożliwia tooddany w ubiegłym roku 36 kilometrowy odcinek ścieżki.
Most Siekierki-Neurudnitz zostałzbudowany w 1892 r. To najdłuższy tego typu obiekt na Odrze. Ostatnie regularnepociągi przejechały po nim w 1945 r. Wraz z końcem II wojny światowej zostałwysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Z uwagi na strategiczneusytuowanie dla wojsk radzieckich został odbudowany, ale do zamknięcia w 1999r. nie był wykorzystywany. (PAP)
„