Moda czy styl życia? Boom rowerowy w Polsce
W Polsce, według danych GUS, 61,6 proc. gospodarstw domowych posiada rower, a w domach zamieszkanych przez minimum cztery osoby jest to prawie 77 proc. Jest on więc coraz częściej obecny w różnych aspektach naszego życia. To już nie tylko rekreacja i przyjemność, ale też jazda do pracy, szkoły, na zakupy, czy na urlop. Co wpływa na rosnącą popularność jednośladów?
Z najnowszego, lipcowego raportu „European Bicycle Industry and Market Profile Report” przygotowanego przez CONEBI (Konfederacja Europejskiego Przemysłu Rowerowego) wynika, że sprzedaż w sektorze europejskiego przemysłu rowerowego wzrosła aż o 40 proc. do najwyższego od 20 lat poziomu 18,3 miliarda euro lub 22 milionów sprzedanych egzemplarzy (rowerów i e-rowerów) w całej UE 27 i w Wielkiej Brytanii (2020 rok).
W Polsce także obserwujemy boom – sprzedaż szacuje się na około milion sztuk rocznie, a branża systematycznie odnotowuje wzrosty.
Rowery na stałe wpisały się w nasze codzienne życie i co ważne, jeździmy na nich niezależnie od pogody czy pory roku. Jak pokazały wyniki badania wykonanego na zlecenie Centrum Rowerowego, aż 46 proc. z nas nie chowa swojego roweru na zimę. Oczywiście na tle rynku europejskiego Polska ma nadal wiele przed sobą i daleko nam jeszcze do takich krajów jak Holandia, Dania czy Niemcy.
Jednak już od dłuższego czasu obserwujemy u nas zwiększone zainteresowanie jazdą na rowerze. I to nie tylko jako formą aktywności czy rekreacji, ale coraz częściej też jako ,,zielony” środek transportu, będący czystszą alternatywą dla standardowej komunikacji publicznej.
Transport odgrywa ważną rolę w naszym codziennym życiu, a jazda na rowerze, jako sposób przemieszczania się, jest coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. Wpływa na to kilka czynników. Jednym z nich jest fakt, że zwiększa się liczba osób chcących zadbać w ten sposób o środowisko. Transport naziemny jest bowiem źródłem ponad 20 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla, a rower z emisją CO2 bliską zeru jest mocno promowanym rozwiązaniem przez wiele krajów Europy. Stał się on też panaceum na problem zakorkowanych miast.
Produkcja
Co 14. rower produkowany w UE pochodzi dziś znad Wisły. W Polsce powstaje już ponad milion rowerów rocznie. W UE co roku sprzedaje się ok. 22 mln jednośladów. Ten rynek wart jest obecnie 18,3 mld euro. Sporo jednośladów pochodzi z eksportu, ale kraje Unii i tak produkują co roku łącznie 14,5 mln rowerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rola Polski na tym rynku rośnie. To efekt inwestycji takich firm jak Kross czy Romet, ale także nowego zakładu, jaki powstaje dla firmy Decathlon. Tylko w nim ma powstawać ponad 1 mln sztuk rowerów na potrzeby europejskich rynków.
Rosnąca popularność dwóch kółek ma też związek z poprawiającą się infrastrukturą rowerową. Miasta w Polsce budują nowe ścieżki dla rowerzystów, w tramwajach, autobusach czy pociągach pojawiają się ułatwienia związane z przewozem jednośladów. Które miasto jest najbardziej przyjazne rowerzystom? Według rankingu ,,Top 9 rowerowych miast Polski” zrealizowanego przez CentrumRowerowe.pl najlepiej pod tym względem wypada Warszawa, drugie miejsce zajął Wrocław, a trzecie Poznań.
W badaniu przeanalizowano warunki, z których korzystają rowerzyści z największych polskich miast. Wzięto pod uwagę między innymi stosunek tras rowerowych do wszystkich dróg publicznych, długość ścieżek połączonych dla pieszych i cyklistów, dostosowanie komunikacji miejskiej do potrze rowerzystów, liczbę stojaków na rowery, bezpieczeństwo rowerzystów czy budżet przekazany na projekty rowerowe.
Liderem pod względem inwestycji rowerowych jest Gdańsk, który przeznaczył na ten cel ponad 26 milionów złotych. Kto buduje najwięcej? Ponad 45 km tras udostępniono rowerzystom w zeszłym roku w Warszawie, we Wrocławiu było to 24,5 km, w Krakowie 14,8 km, a w Gdańsku 13 km.
Trasy rowerowe powstają jednak nie tylko w miastach. Nowe trasy rowerowe, które powstały w Polsce w ostatnich latach, nareszcie zbliżyły standard uprawiania turystyki rowerowej w Polsce do takiego, jakim od lat mogą cieszyć się mieszkańcy innych europejskich krajów. Sieć dróg rowerowych nadal rozbudowują Małopolska i Pomorze Zachodnie, a niedawno dołączyło do nich także Pomorskie. Swoich zwolenników mają mniejsze projekty jak Kaszubska Marszruta i Żelazny Szlak Rowerowy.
Dzięki temu podróże rowerowe po Polsce powoli przestają być rozrywką z pogranicza sportów ekstremalnych i stają się łatwiej dostępne dla osób ceniących aktywny wypoczynek. Dolnośląski urząd marszałkowski zawiadomił ostatnio o rozpoczęciu projektu Cyklostrady Dolnośląskiej czyli sieci dróg rowerowych obejmujących cały region o łącznej długości 1800 km.