Ministrowie o rowerach
Mobilność miejska i wykorzystanierowerów jako środka transportu to główny temat nieformalnegospotkania ministrów, które 7 października br. odbyło się wLuksemburgu z udziałem minister infrastruktury i rozwoju MariiWasiak. Ministrowie przyjęli również Deklaracjędotyczącą rowerów jako środka transportu przyjaznego środowisku? informuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
„Polskadocenia rolę transportu rowerowego i popiera działania mające nacelu jego rozwój. Wraz z ruchem pieszym i komunikacją zbiorowąstanowi on obecnie istotną zrównoważoną alternatywę dlazmotoryzowanego transportu indywidualnego” ?mówiła minister Maria Wasiak.
Ministestwo informuje, że w deklaracjiministrów ws. promocji transportu rowerowego przygotowanejprzez prezydencję luksemburską wskazuje się na pozytywne aspektytransportu rowerowego: wpływ na redukcję emisji gazówcieplarnianych, zmniejszenie zatłoczenia i hałasu w miastach,zmniejszenie wydatków na infrastrukturę, tworzenie nowych miejscpracy i rozwój nowych technologii, zwiększenie efektywnościenergetycznej oraz poprawę stanu zdrowia społeczeństwa poprzezobniżenie wskaźnika zachorowalności i śmiertelności.
Polska zgłaszając uwagi do deklaracjipodkreśliła, że nie widzi natomiast potrzeby przygotowania osobnejstrategii UE dla transportu rowerowego, wskazując, że transportrowerowy jest już elementem polityki transportowej i stanowiintegralny komponent zrównoważonej mobilności w miastach. Naszkraj zgodził się również z tymi państwami członkowskimi, któreakcentowały przyjęcie zasady pomocniczości w odniesieniu dotransportu rowerowego.
Minister Maria Wasiak odbyła równieżliczne rozmowy bilateralne m.in. z: Violetą Bulc, komisarz ds.transportu, Michaelem Cramerem przewodniczącym TRAN (Komitetu ds.Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego) oraz Danem Ťokiem,czeskim ministrem transportu.
Informacja na temat transporturowerowego w Polsce
W ostatnich latach odnotowujemy wyraźnyrozwój transportu rowerowego. Polacy kupują około 1 mlnnowych rowerów rocznie, a 63,6% polskich gospodarstw domowychposiada przynajmniej jeden rower.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dużą popularnością cieszą sięsystemy rowerów miejskich, które funkcjonują już w wielupolskich miastach (Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Szczecinie,Lublinie, Katowicach, Bydgoszczy) i planowane są w kolejnych(Olsztynie, Łodzi). Największy operator wypożyczalni, firmaNextbike Polska odnotował w sierpniu tego roku 3 miliony wynajmów.
„Promowaniekomunikacji pieszej i rowerowej jest jednym z działań polskiejStrategii Rozwoju Transportu do 2020 roku w zakresie transportumiejskiego ” ?podkreśla minister Wasiak.
Obecnie prowadzone są prace naddostosowaniem infrastruktury do wymogów transportu rowerowego. Wżycie weszło rozporządzenie ws. znaków i sygnałów drogowychzawierające rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo rowerzystóworaz usprawniające projektowanie organizacji ruchu i ruch pojazdówrowerowych. Zmieniane będzie też rozporządzenie dotycząceprzepisów techniczno-budowlanych dla części drogi przeznaczonejdla pieszych i rowerzystów.
Długość rowerowych szlakówturystycznych w Polsce w 2014 r. wynosiła ponad 18 tys. km, adługość ścieżek rowerowych ponad 9 tys. km. Jednym z ciekawszychrealizowanych przedsięwzięć w tym zakresie są ?Trasyrowerowe w Polsce Wschodniej?, które obejmują 2 tys. kmtras zlokalizowanych w pięciu województwach. Wartośćprojektu to blisko 300 mln zł, z czego 236,3 mln zł todofinansowanie ze środków unijnych.
„Z funduszyeuropejskich na lata 2014-20 na transport rowerowy przeznaczymyłącznie około 375,5 mln euro” ? poinformowała szefowaresortu.
„