Mieszkańcy nakreślili kierunek rozwoju transportu w Szczecinie
P {}A:link {}
Mieszkańcy nakreślili kierunek rozwoju transportu w Szczecinie
3114 osób zagłosowało za utworzeniem w Szczecinie Systemu Roweru Miejskiego (SRM), to zadanie zostało ujęte w dwóch projektach złożonych do Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego –czytamy na stronie internetowej Rowerowego Szczecina
Projekt, na który zagłosowała większość (2728 mieszkańców) zdobył najwięcej głosów ze wszystkich zgłoszonych projektów. Samych “projektów rowerowych”mieszkańcy złożyli przeszło 30. Łącznie na realizację tych projektów oddano ok. 14500 głosów (21% wszystkich).
Mieszkańcy Szczecina wskazali Prezydentowi, w którą stronę powinny zmierzać inwestycje w obszarze transportu miejskiego oraz jakie są prawdziwe potrzeby w tym zakresie. Rower jest takim pojazdem, który może być użytkowany przez wszystkich niezależnie od wieku, stanu zdrowia, pochodzenia czy zarobków. Jego użytkowanie nie generuje zanieczyszczeń, hałasu oraz zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, a dodatkowo jest tani. Nic dziwnego, że jest to środek transportu jakim mieszkańcy Szczecina chcą się przemieszczać.
Mamy nadzieję, że głos mieszkańców wyrażony w procesie tworzenia pierwszego w Szczecinie budżetu obywatelskiego, zostanie dostrzeżony przez Prezydenta, Radę Miasta i Urząd Miasta, a rozwój Szczecina będzie zgodny z tą wolą oraz polityką Unii Europejskiej.
Odnosząc się do zwycięskiego projektu, chcielibyśmy jeszcze raz podkreślić, że dla jego sukcesu niezbędny jest rozwój infrastruktury rowerowej w śródmieściu. Jak pokazują przykłady innych miast, wdrożenie roweru miejskiego może przyspieszyć tworzenie infrastuktury przyjaznej rowerzystom. Naszym zdaniem konieczny jest jej szybki rozwój w Szczecinie zanim SRM zostanie uruchomiony. Istotne jest to, że SRM będzie funkcjonował w centrum miasta gdzie braki w infrastrukturze są największe.
Dopracowania wymaga odpowiednie zaprojektowanie systemu. Niestety zwycięski projekt zakłada zbyt małą ilość stacji. Urząd Miasta wyliczył, że najbardziej efektywne ekonomicznie jest uruchomienie systemu posiadającego czterokrotnie więcej stacji niż w zwycięskim projekcie. Realizacja projektu, w którym będzie tylko 9 stacji może zakończyć się dla miasta finansową porażką przedsięwzięcia (podobnie jak miało to miejsce w Krakowie czy Poznaniu) .
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z naszej strony proponujemy zorganizowanie otwartej dyskusji, która pozwali zaprojektować optymalny system roweru miejskiego oraz najefektywniej wykorzystać publiczne pieniądze.
Najlepszym czasem na otwarcie wypożyczalni rowerów jest wiosna, więc pozostało trochę czasu na dobre przemyślenie całego systemu. Prace nad przedmiotową koncepcją, m.in. z naszym udziałem, zostały już rozpoczęte przeszło rok temu. Pora wrócić do rozmów i doprowadzić je do końca.
Niezwykle istotne jest, aby System Roweru Miejskiego został wdrożony w sposób przemyślany i adekwatny do potrzeb, które jak udowodnili mieszkańcy naszego miasta są ogromne.