Miasta dla Rowerów: podsumowanie 2015 roku

infobike
04.01.2016 21:29

MarcinHyła – prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów? podsumował 2015 rok, który uznał za bardzo pracowity. Hyłapodkreśla, że udałosię doprowadzić do szczęśliwego, w wielu przypadkach, zakończenia cyklu zmian przepisów dotyczących rowerzystów oraz finalizowanebyły największe inwestycje rowerowe.

Zacznijmyod przepisów

25marca 2015 roku weszła w życie nowela rozporządzenia w sprawiewarunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne iich usytuowanie (D.U.2015.329). Dzięki niej możliwe jestprojektowanie nowych dróg od razu z pasami ruchu dla rowerów(wcześniej pasy ruchu dla rowerów mogły się pojawiać tylko przyprzebudowie lub remoncie, lub trzeba było występować o odstępstwodo ministra – z tej ostatniej możliwości nikt nigdy nieskorzystał). Więcej o tej nowelizacji pisaliśmy tutaj.Zmienił się też (minimalnie, ale w sumie korzystnie) tzw.taryfikator mandatów, o czym pisaliśmy tutaj.

Najbardziejznacząca zmiana to nowele dwóch kluczowych rozporządzeńwykonawczych do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: wsprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowychwarunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych(D.U.2015.1313) oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego iwarunków ich umieszczania na drogach (D.U.2015.1314). Czekaliśmy nanie cztery lata, od rowerowej noweli ustawy Prawo o Ruchu Drogowym w2011 roku (D.U.2011.92.530). Weszływ życie 8. października 2015 roku.

Dziękinowelizacjom łatwiejsze jest projektowanie infrastruktury rowerowej,a przede wszystkim możliwa (i niekontrowersyjna, bowieminterpretacje dotychczasowych przepisów były skrajnie odmiennne)stała się przyjazna dla rowerzystów organizacja ruchu: masowedopuszczanie dwukierunkowego ruchu rowerów w ulicachjednokierunkowych, wyznaczanie tzw. śluz rowerowych czy tworzeniezaawansowanych systemów sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów. Orozporządzeniach pisaliśmy tutaj,a o całym cyklu zmian przepisów – tutaj.

Jestteż wisienka na legislacyjnym torcie: od 1 stycznia 2016 rokuzmotoryzowani rowerzyści mogą wreszcie na tylnym bagażnikusamochodowym do przewozu rowerów umieszczać legalną, trzeciątablicę rejestracyjną samochodu. Ale prawo to nie wszystko.

Zobaczwięcej na stronie internetowej Miasta dla Rowerów >>