MEVO, to pewne, rusza 26 marca

infobike
14.03.2019 19:42

Największy w Europie system elektrycznych rowerówpublicznych rozpocznie działanie 26 marca. Tym razem datauruchomienia Roweru Metropolitalnego MEVO jest pewna.

Drugie testy MEVO zakończyły się sukcesem. Atrwały około miesiąca i były, jak podaje gdańsku Urząd Miejski,wyjątkowo drobiazgowe.

Za nami czas intensywnych prac podczas rozruchutestowego. Dziękujemy szczególnie mieszkańcom zaangażowanym naostatnim etapie prowadzonych testów. Ich zaangażowanie i informacjezwrotne były niezwykle cenne. Ponad 98 proc. testerów wskazało, żebędzie korzystać z rowerów w przyszłości – powiedziałMichał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk -Gdynia – Sopot.

Po testach przyszedł czas na rozlokowanie ponad 4000rowerów na 660 stacjach w 14 gminach. Obecnie rowery stacjonują podStadionem Energa Gdańsk.

I etap zakłada uruchomienie 30 proc. floty rowerów(tj. 1224 szt.) – w Gdańsku będzie ok 600 jednośladów, całejinfrastruktury postojowej oraz zaplecza teleinformatycznego. W każdejgminie pojawi się 30 proc. docelowej liczby rowerów. O terminieuruchomienia całości, czyli 4080 rowerów, OM GGS będzieinformować w późniejszym terminie – czytamy na oficjalnymportalu internetowym Gdańska.

Zachęcamy doodwiedzenia stronyinternetowej MEVO. Już teraz można dokonywać rejestracji wsystemie, na razie jednak bez możliwości wykupienia abonamentu. Namapie można zobaczyć stacje, strefy dozwolone i niedozwolone, gdziezwrot roweru będzie wiązał się z dodatkową opłatą. Pomocnamoże być zakładka „Jak to działa”, gdzie przystępnie opisanowiele zagadnień związanych z użytkowaniem roweru– dodaje Michał Glaser.

SYSTEM ROWERU METROPOLITALNEGO MEVO

  • działać będzie na obszarze 14 gmin, tworzy go 660 stacji rowerowych i 4080 rowerów na terenie: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pruszcza Gdańskiego, Rumi, Redy, Pucka, Władysławowa, Żukowa, Kartuz, Stężycy, Somonina i Sierakowic  

  • 100 proc. floty elektrycznej, największy taki system na świecie. Akumulatory nie będą ładowane na stacjach postoju, operator będzie wymieniał zużyte na bieżąco, na jednym ładowaniu można przejechać ok. 60 km. W rowerach zamontowane są diody informujące o poziomie naładowania “baterii”

  • oparty o rowery IV generacji wyposażone w moduły GPS i GSM z elektrozamkiem, dzięki tym rozwiązaniom jednoślady będzie można zostawić także poza stacjami

  • roweru wypożyczyć można na różne sposoby: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (Android i iOS) – poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze) lub skanowanie kodu QR; albo przy pomocy karty zbliżeniowej (kredytowej, debetowej, karty mieszkańca, karty miejskiej)

  • abonament miesięczny wyniesie 10 zł za 90 min. korzystania z roweru publicznego na dobę. Po przekroczeniu limitu czasowego za każdą minutę zapłacimy 5 gr. Abonament roczny kosztować będzie 100 zł. Bez opcji abonamentowej przejazd kosztować będzie 5 gr za minutę

  • rower wypożyczymy i oddamy na jednej z 660 stacji oznakowanych specjalnymi totemami z logo MEVO, za dodatkową opłatą (3 zł) pojazd można zostawić także poza stacją. Jeśli zaś wypożyczymy rower poza stacją, a na stacji oddamy, operator naliczy nam premię 2 zł.

  • Operator każdego ranka (do godz. 5) będzie musiał zadbać o to, by na poszczególnych stacjach znajdowała się bazowa liczba jednośladów

MEVO to jednolity i zintegrowany środek transportupublicznego, którego podstawowym celem jest zwiększenie dostępnościwęzłów integracyjnych, umożliwiających szybką i komfortowąprzesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. z roweru napociąg, autobus, itp.). Takich węzłów na terenie działaniaroweru publicznego jest dziś ponad 20.