MEVO gotowe do jazdy. Czas na testy

infobike
07.01.2019 22:50

Operator MEVO, spółka NB Tricity, zadeklarowałagotowość startu I etapu Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO. Terazwypożyczalnię czekają oficjalne testy. Jeśli przejdzie jepomyślnie, MEVO ruszy 18 stycznia.

Siódmego stycznia rozpoczęły się oficjalne testyMEVO choć pierwsze rowery trafiły do gmin zaangażowanych w projektna początku grudnia. Uruchomienie wypożyczalni było kilkukrotnieprzekładane.

– Żeby choć trochę przyspieszyćuruchomienie MEVO, wykonawca prezentował nam do tej poryposzczególne elementy systemu, a my przekazywaliśmy mu na bieżąconasze uwagi. Teraz NextBike pokazuje nam finalną wersję systemu, pouwzględnieniu naszych uwag. Jedną z nich była np. koniecznośćwymiany siodełek, ponieważ w tych zamontowanych pierwotnie,zbierała się woda – mówi Dominik Makurat z OM G-G-S.

Skąd termin startu akurat 18stycznia? NextBike zobowiązanyjest do zgłoszenia gotowości uruchomienia systemu na dwa tygodnieprzed startem pierwszego etapu, który zakłada funkcjonowanie 30proc. docelowej floty 4080 rowerów – co dla Gdańska oznacza ponad500 pojazdów. Taką gotowość firma zgłosiła 4 stycznia –informuje oficjalny serwis internetowyGdańska.

Teraz szczegółowym testom poddane zostanąwszystkie elementy systemu: rowery, stacje postoju, centrum kontaktu,strona internetowa, aplikacja, czy system nadzoru MEVO. Sprawdzanebędą m.in. funkcjonalności ważne dla użytkowników: działaniewspomagania roweru, zasięg baterii, system rezerwacji i wypożyczeńczy system płatności i rozliczeń. Dodatkowo OM GGS zleciłzbadanie zgodności wykonania stacji postoju i roweru z wymogamiprzetargowymi niezależnym ekspertom. Ważnym elementem jest teżsprawdzenie systemu nadzoru. Jest on istotny w kontekściepóźniejszego rozliczania wykonawcy z prawidłowego działania MEVO,reakcji na usterki (na usunięcie tych istotnych – typu uszkodzeniekoła, wykonawca ma wg. umowy 12 godzin od zgłoszenia – red.) czyteż relokacji rowerów – czyli rozmieszczenia pojazdów naposzczególnych stacjach.

Wginformacji przekazanych przez Portal Miasta Gdańska umowazakłada również, że na co najmniej siedem dni przed startem MEVO,wykonany zostanie rozruch testowy systemu. Wg. obecnego planu ma tonastąpić 11 stycznia, arozruch ten polegać ma na ośmiogodzinnym nieprzerwanym “odpaleniu”wszystkich jego elementów, które sprawdzane będą na terenieuczestniczących w projekcie gmin.

Jeśli którekolwiek z najistotniejszych wymagańprzetargowych nie będzie spełnione, nie odbierzemy systemu, co dlawykonawcy oznaczać będzie kary umowne – zastrzega DominikMakurat. – Będzie to także oznaczać kolejne opóźnienie, alezależy nam na optymalnym starcie MEVO. Chcemy, żeby mieszkańcymetropolii od początku chcieli z niego korzystać, choć weryfikacjasystemu w codziennym użyciu pokaże pewnie jeszcze jakieś potrzebyudoskonaleń. Liczymy na głos użytkowników w tej sprawie.

Rower MEVO będzie systemem całorocznymuzupełniającym ofertę transportową komunikacji publicznej. 30proc. floty funkcjonować będzie również każdej zimy. W ramachmiesięcznego abonamentu, za 10 zł, będzie można korzystać zpublicznego roweru przez 90 minut dziennie (w wersji rocznej za takiabonament zapłacić trzeba będzie 100 zł). Operator szykujejeszcze inne propozycje taryfowe – z opcją korzystania z MEVO przez120 minut dziennie i krótkoterminowe, pod kątem turystów.

System Roweru Metropolitalnego jest flagowym inajważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO wWojewództwie Pomorskim. Będzie to największy i w Europie system wcałości składający się z rowerów elektrycznych. W jego składwejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektryczniefunkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew,Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy,Stężyca, Somonino, Sierakowice) – czytamy na stronieStowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Kosztsystemu, który poniosą gminy, to 40,2 mln zł.