Metropolia idzie za ciosem. Kolejne koncepcje velostrady w opracowaniu.
Po zamówieniu koncepcji pierwszej velostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, łączącej Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pracuje nad założeniami podobnych postępowań dla kolejnych takich połączeń.
Poinformował o tym, sprawozdając podczas środowej – zorganizowanej online – sesji zgromadzenia Metropolii prace jej zarządu z ostatniego miesiąca, przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Wszystkie drogi prowadzą do Katowic
„Podpisaliśmy umowę z wykonawcą opracowania wielokryterialnej analizy wariantowej koncepcji przebiegu drogi rowerowej – velostrady Metropolia Wschód etap I. W trakcie opracowania są dwa następne zamówienia – przetargi na następne odcinki dróg z pozostałych dużych miast w kierunku Katowic” – powiedział Karolczak.
Umowę z wykonawcą koncepcji pierwszej trasy, firmą doradczo-inżynierską LPW z Katowic, GZM podpisała 13 marca. Opracowanie powinno być gotowe w ciągu siedmiu miesięcy. Głównym założeniem jest, aby velostrada zapewniała rowerzystom szybki i bezpieczny przejazd.
Planowana trasa ma być odseparowana od ruchu samochodowego oraz pieszych systemem bezkolizyjnych zjazdów i skrzyżowań, a także posiadać m.in. dwa wyznaczone pasy ruchu o szerokości minimum 4 metry. Na jej przebiegu powinny pojawić się miejsca obsługi rowerzystów.
Trzy warianty
Metropolia rozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. O dokładnym przebiegu velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone warianty.
Pierwszy wariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.
Drugi wariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice.
Trzeci wariant też dotyczy wykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km – przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.
Infrastruktura
Koncepcja ma zawierać dokładną analizę każdego z wariantów. Wykonawca ma przeanalizować m.in. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i pozyskać informacje dot. innych planowanych na tych gruntach inwestycji, określić koszty związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, robót budowlanych, pozyskaniem prawa do terenu, a także koszty utrzymania i eksploatacji inwestycji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wykonawca ma też zinwentaryzować obiekty na trasach i określić wskazania dot. ich przebudowy bądź budowy nowych. Powstać powinna analiza potencjalnych zmian w organizacji ruchu wraz z określeniem kolizyjności trasy z przeszkodami naturalnymi czy infrastrukturalnymi. Istotna ma być też ocena inwestycji pod względem bezpieczeństwa ruchu, w tym ilości potencjalnych skrzyżowań.
Przygotowując się do realizacji tego przedsięwzięcia, pod koniec 2019 r. Metropolia podpisała dwa listy intencyjne o współpracy z właścicielami sieci gruntów kolejowych na planowanej Velostradzie.
Rower metropolitarny
Planowana budowa velostrad to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych, w którym znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów. Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przez Metropolię „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej”. Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.
W środę przewodniczący zarządu GZM poinformował też o wyborze wykonawcy w przetargu na koncepcję tzw. roweru metropolitalnego – systemu roweru miejskiego obejmującego całą GZM. „Niestety są złożone dwa odwołania pozostałych oferentów. Sprawę musi rozstrzygnąć Krajowa Izba Odwoławcza. Ze względu jednak na panującą sytuację, może to być wydłużone” – ocenił Karolczak.
W innym punkcie sprawozdania podał, że zakończony został już projekt „Rowerem, czy na kole” – przekazania miastom i gminom łącznie 230 rowerów elektrycznych – na potrzeby służb miejskich i urzędników.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)
„