Marek Dworak na cenzurowanym u dr Kopty
Marek Dworak na cenzurowanym u dr Kopty
Publikujemy list otwarty doktora Tadeusza Kopty, pracownika Departamentu Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz rzeczoznawcę Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, napisany po oglądnięciu programu „Kraków bez ogródek”, w którym udział wzięli pan Marek Dworak –prezes Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, pan Andrzej Olewicz –zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Dróg i Zarządzania Ruchem oraz Marcin Hyła –prezes stowarzyszenia „Miasta dla rowerów”. Więcej o programie można przeczytać w tym artykule na portalu ibikekrakow.com.
Szanowni Państwo!
Po oglądnięciu ostatniego programu „Kraków bez ogródek”ze smutkiem muszę stwierdzić, że szef krakowskiego ośrodka egzaminowania kierowców nie zna nowych przepisów Prawa o ruchu drogowym odnoszących się do rowerzystów. Jeśli tak są edukowani kierowcy, jak to zaprezentował Pan Dworak, to nic dziwnego, że Polska może nadal pozostać w UE najbardziej niebezpiecznym dla rowerzystów krajem. W Departamencie Studiów GDDKIA wykonaliśmy studium wypadków z rowerzystami (dostępne na stronie centrali GDDKIA), z którego wynika, że największym zagrożeniem są zderzenia boczne. Nowe przepisy przywróciły zgodność polskich przepisów z Konwencją Wiedeńską i spowodowały to, że w Polsce mamy takie przepisy jak w cywilizowanych krajach europejskich, co może wpłynąć na obniżenie wypadkowości z rowerzystami. Jeśli oczywiście kierowcy zaczną ich przestrzegać.
Pan Dworak, jako szef ważnej instytucji społecznej, powinien nauczyć się tych nowych przepisów po to, by uczyć innych. Natomiast Pan Dworak nie jest ekspertem komunikacyjnym, więc może nie wiedzieć, że miasta europejskie ograniczają ruch samochodowy. Ograniczenie ruchu samochodowego w miastach jest jednym z podstawowych priorytetów polityki transportowej Unii Europejskiej, a publikacja „Miasta rowerowe miastami przyszłości”jedną z publikacji wydanych przez Komisję Europejską. Zatem zaprzeczanie tym faktom wskazanym przez Pana Hyłę świadczy o braku wiedzy na ten temat u Pana Dworaka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W całej cywilizowanej Europie dopuszczono rowerzystów „pod prąd”na ulicach jednokierunkowych, bo takie rozwiązanie jest najbezpieczniejsze. Pan Dworak może o tym nie wiedzieć ale jeśli nie wie to nie powinien zabierać głosu. Na ten temat GDDKIA wydała swoją opinię, którą można znaleźć na stronie centrali GDDKIA. Pana Dworaka służbowo –z racji mojej funkcji w GDDKIA –zapraszałem na warsztaty jakie prowadziliśmy, ale nie przybył. Wtedy byłby czas na merytoryczną dyskusję.
Ważnym jest aby na tematy transportowe wypowiadali się eksperci w sposób kompetentny. Mamy w Krakowie takich ekspertów –między innymi na Politechnice Krakowskiej (zespoły prof. Rudnickiego i prof. Tracza) i warto ich zapytać o sprawy polityki transportowej czy też organizacji ruchu.
Tadeusz Kopta
Źródło: http://ibikekrakow.com/2011/07/01/marek-dworak-na-cenzurowanym-u-dr-kopty/#more-3489