Małopolskie: miłośnicy kolei nie chcą ścieżki rowerowej w miejsce linii kolejowej
Miłośnicykolei wysłali swój protest do Urzędu Marszałkowskiego WojewództwaMałopolskiego, który miałby zrealizować inwestycję. Finansowana będzie ona ześrodków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Jakpodkreślono, plany likwidacji 50-kilometrowej linii kolejowej tzw.”szczucinki” i zastąpienia jej ścieżką rowerową są sprzeczne zzasadami zrównoważonego transportu oraz z polityką transportową UniiEuropejskiej i będą skutkować dalszą marginalizacją transportową miejscowościpołożonych na północ od Tarnowa.
Prezes SMKMarcin Lisowski zwrócił uwagę, że regionalny transport kolejowy w Polsce polatach zastoju w wielu województwach zaczyna wychodzić na prostą. Miłośnicykolei, jako przykłady udanych reaktywacji po latach linii kolejowych, podajątakie trasy jak: Wrocław – Trzebnica, Brzeg – Nysa, Lublin – Parczew czyBydgoszcz – Chełmża. Według nich województwo małopolskie posiada spalinowe autobusyszynowe, które mogłyby już teraz obsługiwać ?szczucinkę?.
W zeszłymmiesiącu porozumienie dotyczące utworzenia trasy rowerowej biegnącej po trasienieczynnej linii kolejowej Tarnów ? Szczucin podpisały władze Tarnowa, Żabna,Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa, Szczucina. Inwestycja miałaby zostaćzrealizowana do 2018 r.
Wedługsekretarza gminy Szczucin Kazimierza Tęczara projekt przedstawiony przezsamorządy zyskał wstępną akceptację władz województwa. Jego realizacją zajmiesię Zarząd Dróg Wojewódzkich, który będzie wykonawcą i administratorem trasrowerowych w Małopolsce, budowanych ze środków unijnych w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego na lata 2014-2020. Planowana ścieżka będzie miałacharakter ponadregionalny, ponieważ przez most graniczny na Wiśle w Szczuciniepołączy się z podobną inwestycją planowaną na terenie województwaświętokrzyskiego.
Liniakolejowa nr 115 Tarnów ? Szczucin została oddana do użytku w 1906 roku. Wprzeszłości cieszyła się dużą popularnością ? przewoziła m.in. pracownikówdo okolicznych fabryk. Planowano nawet jej elektryfikację i wydłużenie zeSzczucina do Buska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po 1989 r. linia straciła naznaczeniu – przewozy pasażerskie zawieszono na niej w 2000 r., a towarowe w2006 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po tejdacie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało dwukrotnieprzejazdy specjalne po trasie „szczucinki”. W czerwcu 2006 r. po razostatni udało się przejechać całą trasę z Tarnowa do Szczucina; w styczniu 2012r. w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbyła się podróżautobusem szynowym z Tarnowa do Żabna. Z powodu złego stanu infrastrukturykolejowej przejazd dalszego odcinka do Szczucina nie był już możliwy.
„