Małopolska liderem w budowie ścieżek rowerowych

infobike
15.05.2017 15:44

W ramach Ogólnopolskiej Konferencji Turystycznej „Turystykaw Polsce – perspektywy i wyzwania” w Tarnowiew Centrum Sztuki Mościce odbyła się konferencja rowerowa, w którejuczestniczyli przedstawiciele różnych regionów Polski związanych z branżąturystyczną, a przede wszystkim z turystyką rowerową – informuje BiuroPrasowe UMWM.

Podczas konferencji jako pierwszyswoją prelekcję wygłosił Marek Zając z Zarządu Dróg Wojewódzkichw Krakowie, który przybliżył uczestnikom tematykę związaną z rozwojemtras rowerowych w naszym regionie. Przypomniał, że trasy roweroweVeloMalopolska budowane są m.in. na wałach przeciwpowodziowych Wisłyi Dunajca, wzdłuż tras kolejowych, jak również na terenach prywatnych, cowiąże się niejednokrotnie z dużymi wyzwaniami i ścisłą współpracą z samorządamioraz osobami prywatnymi, właścicielami gruntów. Podkreślił, że w 2016 rokucała sieć tras rowerowych VeloMałopolska liczyła 190 km, natomiastpod koniec 2017 roku będzie to już 375 km nowoczesnych tras. Na koniecwspomniał o Miejscach Obsługi Rowerzystów, których na całej trasiepowstanie kilkadziesiąt.

Na konferencji nie zabrakłorównież właściciela biura podróży Macieja Zimowskiego, organizującegowycieczki rowerowe wzdłuż Dunaju. Podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę naniezwykle istotny biznesowy aspekt w rowerowej turystyce, czyli mówiącwprost, jak na niej zarobić. Wspomniał, że prekursorami, którzy zauważylipotencjał biznesu rowerowego już ponad 30 lat temu byli Austriacy, którzywybudowali naddunajską sieć wzdłuż linii rzeki, będącą do dziś jednąz największych atrakcji w katalogach wielu biur turystycznych.Zauważył, że Polska dzięki znakomitemu położeniu i ukształtowaniu terenuposiada ogromny potencjał do rozwoju nadrzecznych tras rowerowych, któremają szanse przyciągnąć turystów nie tylko z kraju, ale również zzagranicy.

Z punktu widzenia rowerzysty,niewątpliwie najważniejsza jest sama infrastruktura, czyli jakośćrowerowych tras (nawierzchnia, geometria, oznakowanie), które powinny być jak najbardziej przyjazne dla rowerzystów, bez względu na rodzaj rowerui ekwipunek, z jakim turysta wybiera się w trasę. Ten tematdokładnie przeanalizował Marcin Hyła – prezes sieci Miasta dla Rowerów.

Na konferencji regionzachodniopomorski reprezentowała Wanda Nowotarska – pełnomocnik marszałkawojewództwa ds. komunikacji rowerowej, która przemierzyła całą Europę narowerze. Podczas prelekcji podkreśliła rolę współpracy samorządów regionalnychna rzecz rozwoju długodystansowych tras rowerowych w Polsce.

Nie zabrakło dyskusji, wymianyspostrzeżeń i doświadczeń w ramach regionalnej turystyki rowerowej.Na zakończenie obrad wypracowano projekt stanowiska Konwentu Marszałków.