Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Małopolska. 29,8 mln zł na zintegrowaną sieci tras rowerowych

infobike
30.12.2019 15:58

2mld 83 mln zł wyniosą wydatki w przyszłorocznym budżecieMałopolski. 29,8 mln zł władze województwa chcą przeznaczyć nabudowę zintegrowanej sieci tras rowerowych w Małopolsce.

Dochodybudżetu Małopolski w 2020 r. wyniosą 1 mld 799 mln zł, a wydatki2 mld 83 mln zł. Deficyt wyniesie 283 mln 615 tys. zł i zostaniesfinansowany z kredytów oraz nadwyżki środków na rachunkubieżącym. Za przyjęciem budżetu zagłosowało 24 radnych, przeciwbyło ośmiu, pięć osób się wstrzymało.

Naszawizja rozwoju Małopolski obejmuje wszystkie aspekty funkcjonowaniawojewództwa i wszystkie jego wspólnoty samorządowe. Wychodzimynaprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zgłaszanym przez nich wnioskomi propozycjom” – mówił prezentując budżet marszałekwojewództwa, Witold Kozłowski.

Jakpodkreślił, samorząd pełni rolę służebną wobec obywateli -wspiera rozwój regionu, ale też „wspomaga najsłabszych iwyrównuje szanse„. „Dlatego opowiadamy się zaformułą zrównoważonego terytorialnie rozwoju Małopolski,wspomagającego miejsca dotychczas pomijane” – powiedziałKozłowski.

Problemz zanieczyszczeniem powietrza

Przyznał,że problemem Małopolski jest zanieczyszczenie powietrza, kiedyzwłaszcza zimą dochodzi do nagminnych przekroczeń norm szkodliwychsubstancji. „Zjawisko smogu dotyka nie tylko Krakowa, alerównież mniejszych miast i osiedli, szczególnie położnych wkotlinach i głębokich dolinach.(…) Poprawa tego stanu rzeczywymaga kompleksowych działań dotyczących nie tylko szkodliwychsubstancji emitowanych przez gospodarstwa domowe, ale też poprzeztransport samochodowy i przemysł” – mówił marszałekMałopolski.

Zapowiedział,że oprócz realizowanego przez państwo programu „Czystepowietrze” w Małopolsce będzie program EkoMałopolska.”Konieczne jest tworzenie systemu zachęt do częstszegokorzystania z komunikacji publicznej, realizacja programów wymianypieców na te nowej generacji oraz maksymalne wyprowadzanie ruchusamochodowego z centrów miast” – powiedział Kozłowski.

Dodał,że niezwykle ważne dla władz regionu są programy prozdrowotne,profilaktyczne i kierowane do seniorów. „Nasz budżet robikrok w kierunku zdrowej rodziny małopolskiej” –podkreślił.

Blisko30 mln zł na trasy rowerowe

29,8mln zł władze województwa chcą przeznaczyć na budowęzintegrowanej sieci tras rowerowych w Małopolsce. Radni klubuKoalicji Obywatelskiej krytykowali zarząd województwa za brak wprzyszłorocznym budżecie środków przeznaczonych wprost na wymianępieców węglowych. Sami zgłosili poprawkę „Kopciuch minus”,aby na ten cel przeznaczyć 100 mln zł. Środki na wymianę piecawęglowego w 40 proc. miałoby pochodzić z budżetu województwa, w40 proc. ze środków gminy, a 20 proc. wykładałby właścicieldomu. Jak mówił radny KO Jacek Krupa, jeśli zgodnie z uchwałąantysmogową w Małopolsce pozostały jeszcze trzy lata na likwidacjęnajstarszych pieców węglowych, warto podjąć dyskusję na tentemat, by nie popełnić grzechu zaniechania.

Odpowiadającna zarzuty radnych opozycji wicemarszałek Tomasz Urynowicz wskazał,że w przyszłorocznym budżecie są nowe propozycje tylko trzebachcieć je widzieć. Wymienił, że milion złotych zostanieprzeznaczonych na stworzenie systemu informowania o stanie środowiska(będzie on wdrażany w co najmniej jednej szkole w każdej gminie);województwo jako pierwsze w kraju przystąpiło do nowej edycjiprogramu ochrony powietrza Life i jako jeden z pierwszych regionówdo unijnego projektu regionów transformacji węglowej.(PAP)