Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin – społecznicy zabiegają o lepszą obsługę rowerzystów w PKP Intercity

infobike
15.04.2019 17:44

Za słaba obsługa rowerzystów w pociągach PKP Intercity –taki wniosek wypływa z listu Fundacji Mobilności Aktywnej z Lublinaoraz innych grup rowerowych, które wnioskują o polepszenie obsługijednośladów w składach kursujących z i do Lublina.

Pod listem podpisał się Aleksander Wiącek – prezes Fundacji. Wimieniu sygnatariuszy Wiącek zwraca się prośbą o zwiększeniedostępności oferty dla osób podróżujących z rowerami w składachkursujących z/do Lublina w kierunku Warszawy i innych miast wPolsce.

Dalsza część listu

Lubelszczyzna jest coraz bardziej popularnym miejscem do uprawianiaturystyki rowerowej, której znaczenie wzrosło po utworzeniu SzlakuGreen Velo, a Lublin stanowi naturalny węzeł komunikacyjny zmożliwością dalszej podróży np. na Roztocze. Równocześniewiele osób i grup rowerowych z Lublina i Lubelszczyzny podróżuje winne części Polski, jadąc np. do Szczecina, a następnie wracającz Gdańska. Rower jest również wykorzystywany przy okazji podróżyo charakterze komunikacyjnym, stanowiącym narzędzie doprzemieszczania się po terenie innych miast.

W aktualnym rozkładzie jazdy możliwości podróży z rowerem do/zLublina są bardzo ograniczone i znacząco utrudniają planowanie luborganizowanie wyjazdów. Efektem jest częsta rezygnacja przezrowerzystów z podróży pociągiem na rzecz własnych samochodówlub korzystanie z nich jedynie okazjonalnie.

Pośród 8 pociągów w relacji Lublin-Warszawa jedynie trzyposiadają wagony z przedziałem rowerowym, z czego tylko dwa sąwidoczne w wyszukiwarce pociągów. W dwóch kolejnych składachprzewóz jest dopuszczony tylko w przedsionku, przy czym wieczornyskład kursuje jedynie w piątki i niedziele. Pozostałe trzy pociąginie mają opcji zakupu biletu na rower nawet w wagonie do tegonieprzystosowanym.

  1. TLK Kochanowski odj. 4:35 – przewóz rowerów (liczba miejsc ograniczona)

  2. TLK Kiev Express odj. 7:40 – wg zestawienia składów PKP IC i Portalu Pasażera wagon rowerowy, wg wyszukiwarki połączeń – brak możliwości zakupu biletu na rower. W faktycznym zestawieniu wagon rowerowy kursuje.

  3. TLK Zamoyski odj. 8:23 – przewóz rowerów (liczba miejsc ograniczona)

  4. TLK Warta odj. 11:48 – brak możliwości zakupu biletu na rower

  5. TLK Noteć odj. 13:12 – brak możliwości zakupu biletu na rower

  6. TLK odj. 15:15 – ograniczony przewóz rowerów w wag. Nieprzystosowanym

  7. TLK Inka odj. 17:45 – brak możliwości zakupu biletu na rower

  8. TLK Tuwim odj. 19:45 (tylko piątki i niedziele) – ograniczony przewóz rowerów w wag. nieprzystosowanym

Łącznie wszystkie pociągi umożliwiają przejazd jedyniekilkunastu rowerzystom w ciągu dnia w jednym kierunku, co niepozwala na organizowanie się większych grup rowerowych turystów,szczególnie popularnych w przypadku klubów rowerowych i rodzin zdziećmi.

Wobec powyższego oraz zaczynającego się w kwietniu sezonu naturystykę rowerową, prosimy o:

  1. Dopuszczenie jeszcze w ramach obecnego rozkładu możliwości przewozu rowerów we wszystkich pociągach kursujących na trasie Lublin-Warszawa-Lublin (i dalej), w tym w co najmniej sześciu w wagonie z miejscem dla rowerów (nie w przedsionku) z równomiernym rozkładem w ciągu dnia.

  2. Zwiększenie liczby miejsc na rowery w pociągach kursujących w kierunku Szczecina i Trójmiasta (w sezonowym pociągu na Hel) do 12, z wykorzystaniem wagonów rowerowych o większej pojemności.

  3. Uruchomienie pociągu w kierunku Warszawy wyjeżdżającego z Lublina ok. 6 rano, korzystnego nie tylko dla pasażerów z rowerami, z uwagi na istniejącą ponad 3-godzinną przerwę.

Wdrożenie tych zmian znacząco zwiększy rowerową dostępnośćLublina i Lubelszczyzny, a także zwiększy zainteresowanie podróżąkoleją przez samych rowerzystów, z korzyścią finansową iwizerunkową dla firmy PKP Intercity. Będzie to równieżrozwiązanie korzystne dla pozostałych pasażerów, gdyż rowery wprzedsionkach zwykle utrudniają lub uniemożliwiają dostęp dodrzwi zewnętrznych i toalety, co jest szczególnie uciążliwepodczas szczytów przewozowych.

Swoje poparcie wyraziły:

  1. Towarzystwo dla Natury i Człowieka w Lublinie – Porozumienie Rowerowe

  2. Stowarzyszenie Rowerowy Lublin

  3. Lubelskie Towarzystwo Retro Cyklistów

  4. Klub Rowerowy Maksimum

  5. Świdnicki Klub Rowerowy „Alfa”

  6. Stowarzyszenie Świdnik Miasto Dla Rowerów

  7. BikeClub UMCS w Lublinie

Do wiadomości: Dziennik Wschodni, Kurier Lubelski, Gazeta WyborczaLublin, Radio Lublin, Rynek Kolejowy, Transport Publiczny,TransInfo.pl, Fundacja Pro Kolej.