Lublin promuje jazdę na rowerze wśród przedszkolaków

infobike
15.02.2019 18:06

Na przełomie listopada i grudnia 2018 roku Lublinprzeprowadził kampanię „Rowerowe Przedszkole”, w której wzięłoudział blisko 4 tys. przedszkolaków z 44 przedszkoli.

Dozorganizowania kampanii „Rowerowe Przedszkole” skłonił UrządMiasta Lublina sukces akcji „Rowerowa Wiosna”. Zimowakampania wśród przedszkolaków „RowerowePrzedszkole – edukacja rowerowa od najmłodszych lat” miałana celu zwiększenie świadomości i wiedzy dzieci w wiekuprzedszkolnym (4-6 lat).

Edukatoramibyli doświadczeni trenerzy z lubelskich organizacji pozarządowychzajmujących się ruchem rowerowym. W całym Lublinie w zajęciachwzięło udział prawie 4000 dzieci z 44 przedszkoli. Wramach „Rowerowego Przedszkola” zakupiony został rowertransportowy ze wspomaganiem elektrycznym – informujeoficjalny portal internetowy Lublina.

Przedszkolakówuczono m.in. takich zagadnień jak: poruszanie się rowerem samemu iz opiekunem, zasady poruszania się rowerem, ekologiczne skutki jazdyrowerem. Zajęciatrwały godzinę i obejmowały również dyskusję,rysowanie i pokazy różnych elementów roweru lub wyposażenia.

Analiza mobilności przedszkoli

Projekt, poza edukacją,zakładał również przeprowadzenie analizy mobilności pięciuprzedszkoli. W jej ramach określano sytuacje związane z codziennymipodróżami dzieci i rodziców do przedszkoli oraz zbadaniepotencjału zmian obecnej sytuacji i zwiększenie udziału aktywnychśrodków transportu.

Zanalizowanych zostałopięć przedszkoli z czterech dzielnic Lublina

  • Przedszkole nr 31przy ul. Tymiankowej 60 (Czuby Północne)
  • Przedszkole nr 35przy ul. Błękitnej 5 (Dziesiąta)
  • Przedszkole nr 54przy ul. Lwowskiej 34 (Kalinowszczyzna)
  • Przedszkole nr 66przy ul. Samsonowicza 33A (Wrotków)
  • Przedszkole nr 69przy ul. Dziewanny 19 (Czuby Północne)

Wyniki analizy isposób badania

Podstawą dowykonania analizy była wizja w terenie oraz przeprowadzeniepapierowej ankiety wśród rodziców, z której łącznie uzyskano293 odpowiedzi. Pod względem odległości miejsca zamieszkania odprzedszkola, 82% dzieci nie ma do niego dalej niż 3 km, natomiast dokilometra nieco ponad połowa (54 %). Uwzględniającmobilność dzieci, a także możliwość przyspieszenia dojazdudzięki rowerom, hulajnogom lub innym urządzeniom, wynik ten dajeduże możliwości związane ze zwiększaniem mobilności doprzedszkoli – czytamyw analizie.

Zarówno latem, jak i zimą, większośćankietowanych jeździ do przedszkola samochodem lub chodzi pieszo,ale oczywiście zimą częściej wybierany jest samochód. Wielurodziców wybiera samochód nawet wtedy, gdy do przedszkola jestbliżej niż 1 km z prostej przyczyny: najpierw odwożą tam dziecko,a potem sami dojeżdżają do pracy.

Wykorzystanie aktywnych sposobów podróży tj.rower, deskorolka, hulajnoga czy wrotki stanowi ok. 1/3 podróżypieszych i samochodowych w ciepłej porze roku, po czym spadaznacząco w porze zimowej. Istotnej roli w okresie zimowym nieodgrywają sanki (zaznaczone przez kilku rodziców), na co wpływ zpewnością mają mało śnieżne zimy.

Badanie pokazuje również bardzo mały udziałkorzystania z komunikacji miejskiej przy dowozie dzieci doprzedszkoli (kilka procent), pomimo iż w skali całego miasta jejudział to więcej niż połowa wszystkich podróży.

Zestawienie obecnych preferencji transportowychdaje interesujące rozwinięcie wobec kolejnego pytania, tj. czyankietowani rodzice chcieliby częściej niż obecnie docierać doprzedszkola w sposób aktywny tj. pieszo, z rowerem lub innymiurządzeniami transportu osobistego. Blisko3/4 z nich (73 %) odpowiedziało,że „tak” lub „raczej tak”, co może potwierdzać ogólnąopinię, że korzystanie z samochodów jest przede wszystkim wynikiembraku równie atrakcyjnej alternatywy.

Zobaczszczegóły badania