Lublin: niska ocena polityki rowerowej

infobike
23.12.2015 07:56

18 grudnia 2015 roku w Pałacu Parysów wLublinie odbyła się prezentacja ?Społeczny raport z audytupolityki rowerowej Lublina?. Raport wykonało Porozumienie Rowerowew ramach ogólnopolskiego projektu. Ocena wystawiona przezrowerzystów jest niska.

Jak czytamy w podsumowaniuraportu w skali ocen szkolnych realizację polityki rowerowej wLublinie można ocenić na mierny. W porównaniu do liderów Lublinwdraża nowe rozwiązania, jednak ma bardzo słabo rozwiniętą siećpodstawowych tras rowerowych. Lublin ma szczegółowe dokumentyplanistyczne i strategiczne a nawet operacyjne. Pozostają one jednakwyłącznie na papierze. Ten czynnik miał decydujący wpływ przyocenie polityki rowerowej na stopień mierny zamiast na dostateczny.Miasto teoretycznie wie co ma robić, jednak tego nie realizuje. WLublinie brakuje przede wszystkim mocnej deklaracji politycznejdotyczącej rozwoju ruchu rowerowego. Podejmowane działania służągłównie poprawie wizerunku. Miasto nie kreuje wzrostu ruchurowerowego, a co najwyżej się stara się nadążyć za jegowzrostem.

Autorzy raportu zarekomendowali plandziałań

Rozwiązania systemowe:

  1. Jasna deklaracja polityczna, że będą realizowane zapisy dokumentów warunkujących politykę rowerową oraz wzrosną priorytety dla ruchu rowerowego w działaniach miasta;

  2. Wydzielenie budżetu na samodzielne inwestycje rowerowe wpisanego do Wieloletniego Planu Finansowego;

  3. Powołanie pełnomocnika Prezydenta ds. ruchu rowerowego, będącego koordynatorem realizowanej polityki rowerowej oraz stworzenie zespołu odpowiedzialnego za rozwój ruchu rowerowego;

  4. Powołanie ciał społecznych – Zespołu Opiniującego i Rady ds. Ruchu Rowerowego, które z jednej strony wesprą działania urzędu na etapie planowania, z drugiej pozwolą ewaluować podejmowane działania.

Rozwiązania szczegółowe ocharakterze zadaniowym:

  1. Wybudowanie 4 najważniejszych tras rowerowych do 2017 roku (wymienić odcinki);

  2. Rozpoczęcie prac nad zmianą organizacji ruchu w obszarze Centralnym, których celem będzie nadanie priorytetów w tym obszarze ruchowi pieszemu, rowerowemu i transportowi zbiorowemu. Wprowadzanie zmian powinno zbiec się ze zmianami w Strefie Płatnego Parkowania;

  3. Objęcie całego obszaru miasta strefowaniem prędkości wraz z realnymi działaniami na rzecz uspokojenia ruchu i likwidacji miejsc niebezpiecznych;

  4. Zmniejszenie problemu parkowania roweru w Lublinie, szczególnie na kampusach akademickich do 2018 roku. Realizacja bezpiecznych krytych parkingów przy każdej szkole;

  5. Zwiększenie skali działań miękkich (realizacja ich z zaangażowaniem organizacji społecznych), zwłaszcza w tematach takich, jak:

  6. Inspirowanie pracodawców do wprowadzania działań zachęcających do mobilności aktywnej poprzez inicjowanie pionierskich akcji skierowanych do urzędników (np. śniadania dla rowerzystów, cotygodniowy dzień bez samochodu w szczycie sezonu rowerowego, szatnie i parkingi rowerowe).

Do realizacji i koordynacjipolityki rowerowej urząd miasta może powołać specjalną komórkębądź jednostkę organizacyjną, której właściwością byłbyjedynie transport rowerowy wzorem Wrocławia czy Gdańska.

Podobne raporty zostały wykonane w 10miastach Polski (Kraków, Łódź, Warszawa, Szczecin, Lublin,Poznań, Radom, Olsztyn, Toruń i Bydgoszcz). Projekt koordynowanyjest przez WrocławskąInicjatywę Rowerową. Audyt w Lublinie przeprowadziłoPorozumienie Rowerowe działające w ramach Towarzystwa dla Natury iCzłowieka.

Raport jest częścią projektu?Rowerowa sieć partycypacji społecznej w polityce transportowej?współfinansowanego z Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dlaDemokracji oraz z Gminy Wrocław.

Celem projektujest stworzenie raportu na podstawie którego zostaną porównanemiasta Polski biorące udział w projekcie. Każde miasto ma swojąspecyfikę zarówno geograficzną, społeczną, mieszkaniową, rynkupracy, urzędową, infrastrukturalną, oświatową. Raport jestnarzędziem które daje możliwość porównywania na jednejpłaszczyźnie tych zagadnień oraz wyciągnięcie wniosków zarównodla konkretnego miasta (rekomendacje działań) jak i dla całejPolski jakie należy podjąć odgórne działania w celu poprawy tegostanu.

Zobacz pełny raport >>