Łódź – umowa na wojewódzki system roweru publicznego
W dziesięciu miastach woj. łódzkiego powstanie zintegrowanysystem wypożyczalni rowerów, w którym będzie możnaskorzystać z ponad tysiąca jednośladów. We wtorek w Łodzipodpisano umowę z wykonawcą projektu „Rowerowe Łódzkie”,wartego prawie 24 mln zł.
„Łódzkie wsiada na rowery. Bierzemy przykład zesprawdzonego już w Łodzi systemu roweru publicznego i razem zdziesięcioma samorządami, które podjęły błyskawiczną decyzjęo włączeniu się w projekt, uruchomimy w nich po kilkanaściestacji, w których będzie można wypożyczyć rower. W tensposób uzupełniona zostanie oferta komunikacyjna i turystyczna.Cieszymy się, że idziemy wspólnie w kierunku ekologicznego,niskoemisyjnego transportu” – powiedział marszałek woj.łódzkiego Witold Stępień podczas uroczystości podpisania umowy zoperatorem systemu.
Została nim firma Nextbike Serwis, która złożyłanajkorzystniejszą ofertę w przetargu. W ramach podpisanej we wtorekumowy spółka w ciągu trzech i pół miesiąca stworzy systemwypożyczalni roweru publicznego w woj. łódzkim. W jego składwejdzie 125 stacji wyposażonych w 1002 jednoślady.
Zintegrowana sieć roweru metropolitalnego obejmie dziesięćmiast położonych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).Oprócz Łodzi, gdzie powstanie 14 stacji ze 140 rowerami,znajdą się one także w Koluszkach (22 stacje i 126 rowerów),Pabianicach (14 stacji i 122 rowery), Kutnie (13 stacji i110 rowerów), Łowiczu i Zduńskiej Woli (po 12 stacji i96 rowerów), Sieradzu (12 stacji i 104 rowery), Zgierzu(11 stacji i 88 rowerów), Skierniewicach (9 stacji i 72 rowery)i Łasku (6 stacji i 48 rowerów).
W każdym z miast stacje z terminalami umożliwiającymiwypożyczenie roweru mają być zlokalizowane w okolicachdworców kolejowych, skąd według statystyk wypożyczanych jestnajwięcej jednośladów oraz przystanków ŁKA.
„System zintegruje transport kolejowy z rowerowym. Totzw. intermodalność, dzięki której podróżni do stacjipoczątkowej mogą dojechać rowerem, zostawić go w okolicy, apo dojechaniu pociągiem – na przykład do Łodzi – ponownie wsiąśćna rower. Myślę, że po pierwszych doświadczeniach, systembędzie się rozwijał w kolejnych miejscowościach w Łódzkiem„– tłumaczył prezes ŁKA Janusz Malinowski.
Szef operatora, firmy Nextbike Polska, Robert Lech podkreślił,że będzie to unikalne przedsięwzięcie w skali kraju. Jak dodał,jest przekonany, że połączenie transportu kolejowego z rowerowymokaże się sukcesem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wojewódzki rower publiczny realizowany jest w ramachprojektu „Rowerowe Łódzkie”. Obejmie on również budowę15 parkingów rowerowych wraz z punktami naprawczymi m.in. wŁodzi, Koluszkach, Łowiczu i Sieradzu.
Srebrnoszare rowery będą czwartej generacji, dzięki czemukorzystanie z nich będzie możliwe przez 12 miesięcy w roku.Zostaną wyposażone w lokalizator GPS, co umożliwi jego zwrot nietylko w stacjach rowerowych. Opłata ma być wzorowana nasystemie Łódzkiego Roweru Publicznego, przy czym każdy zpartnerów miejskich może wprowadzić własne ulgi. Pierwsze 20minut jazdy ma być bezpłatne, za korzystanie od 21 min do godzinytrzeba będzie zapłacić 1 zł.
Wartość inwestycji, której liderem jest woj. łódzkie, to 23,8mln zł. Operator na uruchomienie systemu będzie miał 3,5 miesiąca.Jak jednak zapowiedział marszałek Stępień, stacje mają byćuruchamiane sukcesywnie i pierwsze z nich zaczną działać jeszczepodczas wakacji. (PAP)
„