Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódź: sto stacji i tysiąc rowerów do wypożyczenia

infobike
01.02.2016 13:20

Tysiąc rowerów, które będzie możnawypożyczyć w stu stacjach na terenie całego miasta, pojawi się naulicach Łodzi tej wiosny – poinformował w piątek łódzkimagistrat.

 

Tysiąc rowerów, które będzie możnawypożyczyć w stu stacjach na terenie całego miasta, pojawi się naulicach Łodzi tej wiosny – poinformował w piątek łódzkimagistrat. Wartość projektu, realizowanego w ramach I edycjibudżetu obywatelskiego, wynosi 12 mln zł.

Po trwającym przeszło dwalata serialu, w którym głównym bohaterem był łódzki rowermiejski, udało nam się rozstrzygnąć przetarg i wyłonićwykonawcę tej usługi – firmę NextBike, która już na wiosnęudostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego”– podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Prezydent zaznaczyła, że o dalszymrozwoju systemu zadecydują mieszkańcy, którzy – poziomem swojegozainteresowania – wskażą, ile rowerów i stacji jest w mieściepotrzebne. Miasto podpisało umowę z firmą NextBike po tym,jak Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) odrzuciła odwołania, którewpłynęły po wygraniu przez spółkę przetargu. Był to jużkolejny przetarg na wykonanie tego zadania. Ubiegały się o nie dwiekonkurencyjne firmy; przetargi były unieważniane, w wyniku decyzjiKIO i ZDiT czterokrotnie zmieniano wykonawcę.

Umowa, którą podpisaliśmy,obowiązywać będzie przez cztery lata. W tej chwili nie ma żadnychprzeszkód, by wykonawca przystąpił do wdrażania systemu, aby nawiosnę zaczął działać” – zaznaczył dyrektor ZarząduDróg i Transportu Grzegorz Nita.

Jak zaznaczył prezes spółki NextBikePolska Tomasz Wojtkiewicz, Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będziedrugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce. Zostanieuruchomiony do końca kwietnia br.

Na ŁRP złoży się tysiąc rowerów,które będzie można wypożyczać w stu stacjach zlokalizowanychgłównie w strefie śródmiejskiej. Rowery typu miejskiego z niskąramą, błotnikami, oświetleniem, koszykiem będą w kolorachciemnoszarym i czarnym. Każdy posiada zabezpieczenia umożliwiająceprzypięcie w innym miejscu niż stacja dokująca.

Jednoślady mają być wyposażone wmoduły GPS, które mają stanowić dodatkowe zabezpieczenie nawypadek kradzieży. Dostarczą także informacji o trasach, którymiporuszają się mieszkańcy. Dane będą wykorzystywane przyprojektowaniu kolejnych dróg rowerowych w Łodzi. Wygląd terminalibędzie spójny z Systemem Informacji Miejskiej (np. z kolorem tablicinformujących o nazwach ulic), a na każdym z nich dostępna będziemapa z lokalizacją wszystkich stacji.

Rower będzie można wypożyczyć pozalogowaniu się w terminalu; magistrat chce, aby było to możliweprzy użyciu np. biletu miesięcznego MPK, legitymacji studenckiejczy specjalnej karty ŁRP. Pierwsze 20 minut korzystania z rowerubędzie bezpłatne. Za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacićzłotówkę, za drugą – 3 zł, a każda następna kosztować ma 5zł. Możliwe również będzie wypożyczenie dwóch rowerów przezjednego użytkownika.

Mapa rozmieszczenia pierwszych stustacji rowerów dostępna jest na stronie internetowej ZDiT. Dosystemu będą mogły włączyć się prywatne podmioty – galeriehandlowe, biurowce czy deweloperzy, którzy zainstalują stacjedokujące na swoim terenie.

Na tym samym loginie i haślebędzie można korzystać z 6 tys. rowerów NextBike nie tylko wŁodzi, ale także w innych miastach, gdzie działają naszesystemy, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach czyKrakowie” – dodał Wojtkiewicz.