Krakowski rower miejski ? podsumowanie i plany

infobike
01.12.2015 20:18

Zakończenie sezonu roweru miejskiego wKrakowie stało się pretekstem do podsumowań i snucia planówrozwoju. Krakowski ZITiT informuje m.in. o dużym wzrościewypożyczeń, planach rozwoju oraz przypomina, że krakowska systemjest najstarszy w Polsce.

Kraków, jako pierwsze miasto w Polsce,wprowadził system roweru miejskiego. System ten jest co rokuudoskonalany i tym samym przyciąga coraz więcej użytkowników.Tylko w tym sezonie skorzystało z niego ponad 50 tysięcy osób.Dziś jest ostatni dzień wypożyczeń, ale w przyszłym rokuniewykluczone, że pojedziemy na miejskim rowerze także w zimie.

Koniec sezonu

Dobiegający właśnie końca sezon rozpoczął się 27 marca.Nowością było to, że posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiejuzyskali większe przywileje przy wypożyczaniu rowerów . Wydłużyłsię czas bezpłatnego korzystania (z 20 minut do 40) oraz spadłacena za kolejne godziny wypożyczeń. Dobrych wiadomości jest jednakwięcej:

Zauważyliśmy wyraźny wzrost zainteresowania tym środkiemtransportu. W porównaniu do ubiegłego roku wzrosła liczbaużytkowników o prawie 20 tysięcy osób oraz liczba wypożyczeń.Także na ulicach Krakowa widać więcej rowerzystów na własnychrowerach, zatem mamy nadzieję, że wiele osób przekonało się dopokonywania miasta na dwóch kółkach, zaczynając od wycieczki narowerze miejskim ? mówi Krzysztof Gałat z ZarząduInfrastruktury Komunalnej i Transportu.

Jak podają inspektorzy ZIKiT wydłużył się także czas jazdyna rowerze miejskim oraz skorzystało z niego jeszcze więcej osób whistorycznym centrum, co można interpretować, że wybrali go takżeturyści zwiedzający miasto. Szczegółowe dane na ten temat będąjednak gotowe po podsumowaniu całego sezonu 2015.

Planyrozwoju

Obecnie w Krakowie są 34 stacje, w których można wypożyczyć300 rowerów. W najbliższych planach będzie ich jeszcze więcej.Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłasza właśniepostępowanie w sprawie nowej koncesji i wyboru operatora. Tym razemnowy operator ma poprowadzić miejskie stacje dłużej, bo przez 4-6lat.

Przewidziane też są kolejne rozwiązania, z których skorzystająkrakowscy rowerzyści. Jak informuje Krzysztof Gałat, w ciągunajbliższych lat system powinien zostać rozbudowany dodatkowo o1500 rowerów i 150 nowych stacji. – Ponadto zależy nam, żeby namiejskim rowerze można było poruszać się cały rok, a więc takżew drodze po świąteczne prezenty czy na Sylwestra. Dla wielurowerzystów sezon rowerowy wcale nie kończy się w jesieni czyzimie. Chcemy wyjść naprzeciw tym potrzebom ? mówi Gałat.

Nowością, która ma uczynić wypożyczenie roweru jeszczełatwiejszym, jest także pomysł umieszczenia na każdym pojeździemini komputera, który umożliwi wypożyczenie i zwrócenie roweru wróżnych lokalizacjach, nie tylko na stacji. Ponadto do rozbudowysystemu będą też zachęcani prywatni inwestorzy, tak aby tzw.stacje sponsorskie powstawały przy biurowcach czy galeriachhandlowych. W ten sposób dostęp do dwóch kółek będzie jeszczełatwiejszy.

Najstarszy system wypożyczalni rowerów wPolsce

Przypomnijmy, że Kraków na tle innych miast w Polsce, manajstarszy system rowerowy. Udało się go uruchomić w 2008 rokudzięki unijnemu projektowi ?Civitas Carvell”, którykosztował 600 tysięcy złotych. Krakowianie zyskali wtedy na start12 stacji i 100 rowerów. Z każdym rokiem ten pionierski system byłudoskonalany, tak że w 2013 roku korzystało z niego 3.200 osób, aliczba wypożyczeń osiągnęła poziom 6-10 tysięcy. Na przełomie2013/2014 roku rowerowa sieć została rozbudowana już do 34 stacji.

Na koniec warto dodać, że sukces roweru miejskiego, przekładasię także na wpływy w budżecie miejskim. W tym roku Miastozarobiło na KMK Bike więcej o 50 tysięcy złotych niż w rokuubiegłym. W sumie dało to kwotę ok 200 tys. zł.