Krakowski rower miejski inspiruje Śląsk
Członkowie Górnośląskiego ZwiązkuMetropolitalnego odwiedzili Kraków, by dowiedzieć się jak stolicaMałopolski wprowadzała rower miejski.
Jak krok po kroku wyglądał wybór roweru miejskiego wprocesie koncesji? Jak wyglądał wzór umowy i jak przebiegałynegocjacje, a w końcu na jakie trudności natrafił Kraków podczaspionierskiej inicjatywy wyłonienia koncesjonariusza systemu rowerumiejskiego ? na takie zagadnienia zwrócili uwagę przedstawicieleMetropolia Silesia, których gościliśmy w Krakowie ? informujeZarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.
Ta aglomeracja skupiająca dwa miliony ludzi z 14największych miast Śląska i Zagłębia planuje uruchomićmetropolitalny system wypożyczalni rowerów, korzystając zprzykładu Krakowa.
Będzie to z pewnością większe przedsięwzięcie niżkrakowskie, ponieważ dotyczy grupy kilkunastu miast i zakładauruchomienie 11 tysięcy rowerów, ale istotny jest tutaj wybórformuły wyłonienia wykonawcy, czyli w koncesji zamiast w przetargu.Jednym z dużych plusów takiego rozwiązania, jest to, że koncesjaogłaszana jest na świadczenie usługi bez konieczności kupowaniasprzętu, a gwarantem tego, że rowery będą najwyższej jakości(tzw. czwartej generacji) były w Krakowie zapisy w umowie oraz dwapróbne rowery przekazane ZIKiT-owi.
Już w kwietniu ZIKiT wyłonił firmę, którazwyciężyła w postępowaniu koncesyjnym na operatora krakowskiegoroweru publicznego. W przeprowadzonym zamówieniu, po szczegółoweji wielowątkowej weryfikacji, wybrano ofertę firmy BikeU z Warszawy,która jest częścią międzynarodowego koncernu, o bardzo dużymdoświadczeniu w realizacji inwestycji w trybie koncesji ipartnerstwa prywatno – publicznego. Zanim jednak doszło dopodpisania umowy, dwóch oferentów z koncesji złożyło skargę dosądu i stąd cała procedura uruchomienia roweru miejskiego opóźniłasię o kilka miesięcy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie po pokonaniu tych trudności, ZIKiT jest naetapie uruchomiania pierwszych stacji rowerowych, które zostanąotwarte w połowie października, a następnie w kwietniu 2017 r.,użytkownicy będą mogli już korzystać z 1500 rowerów w 150lokalizacjach.
Warto zaznaczyć, że będą to pojazdy 4-tejgeneracji. Oznacza to większy komfort dla użytkownika i dbałośćo jego bezpieczeństwo. Rowery wyposażone będą w komputerypokładowe, zasilane przez dynamo i panel słoneczny oraz zapięciekłódką typu U. Flotę rowerów będzie można monitorować poprzezwbudowane moduły GPS.
„