Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krakowski rower miejski inspiruje Śląsk

infobike
02.10.2016 09:18

Członkowie Górnośląskiego ZwiązkuMetropolitalnego odwiedzili Kraków, by dowiedzieć się jak stolicaMałopolski wprowadzała rower miejski.

Jak krok po kroku wyglądał wybór roweru miejskiego wprocesie koncesji? Jak wyglądał wzór umowy i jak przebiegałynegocjacje, a w końcu na jakie trudności natrafił Kraków podczaspionierskiej inicjatywy wyłonienia koncesjonariusza systemu rowerumiejskiego ? na takie zagadnienia zwrócili uwagę przedstawicieleMetropolia Silesia, których gościliśmy w Krakowie ? informujeZarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Ta aglomeracja skupiająca dwa miliony ludzi z 14największych miast Śląska i Zagłębia planuje uruchomićmetropolitalny system wypożyczalni rowerów, korzystając zprzykładu Krakowa.

Będzie to z pewnością większe przedsięwzięcie niżkrakowskie, ponieważ dotyczy grupy kilkunastu miast i zakładauruchomienie 11 tysięcy rowerów, ale istotny jest tutaj wybórformuły wyłonienia wykonawcy, czyli w koncesji zamiast w przetargu.Jednym z dużych plusów takiego rozwiązania, jest to, że koncesjaogłaszana jest na świadczenie usługi bez konieczności kupowaniasprzętu, a gwarantem tego, że rowery będą najwyższej jakości(tzw. czwartej generacji) były w Krakowie zapisy w umowie oraz dwapróbne rowery przekazane ZIKiT-owi.

Już w kwietniu ZIKiT wyłonił firmę, którazwyciężyła w postępowaniu koncesyjnym na operatora krakowskiegoroweru publicznego. W przeprowadzonym zamówieniu, po szczegółoweji wielowątkowej weryfikacji, wybrano ofertę firmy BikeU z Warszawy,która jest częścią międzynarodowego koncernu, o bardzo dużymdoświadczeniu w realizacji inwestycji w trybie koncesji ipartnerstwa prywatno – publicznego. Zanim jednak doszło dopodpisania umowy, dwóch oferentów z koncesji złożyło skargę dosądu i stąd cała procedura uruchomienia roweru miejskiego opóźniłasię o kilka miesięcy.

Obecnie po pokonaniu tych trudności, ZIKiT jest naetapie uruchomiania pierwszych stacji rowerowych, które zostanąotwarte w połowie października, a następnie w kwietniu 2017 r.,użytkownicy będą mogli już korzystać z 1500 rowerów w 150lokalizacjach.

Warto zaznaczyć, że będą to pojazdy 4-tejgeneracji. Oznacza to większy komfort dla użytkownika i dbałośćo jego bezpieczeństwo. Rowery wyposażone będą w komputerypokładowe, zasilane przez dynamo i panel słoneczny oraz zapięciekłódką typu U. Flotę rowerów będzie można monitorować poprzezwbudowane moduły GPS.