Krakowski budżet rowerowy 2014 wg radnych Miasta Krakowa

infobike
20.12.2013 12:55

Krakowski budżet rowerowy 2014 wg radnych Miasta Krakowa

krakow_logo

Budżet miasta Krakowa został, dzięki radnym, zmieniony i na zadania rowerowe zostało przeznaczone dodatkowo 4,3 mln zł, co daje łączną kwotę 5,3 mln zł. Można się również doszukać w budżecie ZiKiT zadań na kwotę 3 mln zł, która jest przewidziana przy nowych inwestycjach drogowych i na Kontrakt 100 Rozwiązań. W sumie Kraków przeznaczy w 2014 roku kwotę ponad 8 mln zł na rozwój transportu rowerowego, ale po kolei –pisze Sebastian Ociepka na portalu I bike Kraków

 

Budżetowa Masa Krytyczna

W połowie listopada został przedłożony projekt budżetu przez Prezydenta Majchrowskiego. Ta propozycja mocno rozczarowała środowisko rowerowe, ponieważ zakładała jedynie 1 mln zł na rozwój transportu rowerowego. Stanowiło to tylko 10% uchwały kierunkowej przyjętej przez Radę Miasta Krakowa z inicjatywy Pawła Ścigalskiego. Zaplanowana kwota była około 7,5-krotnie niższa, niż w wiodącym pod względem infrastruktury Gdańsku, 9-krotnie niższa niż w Szczecinie, 15-krotnie niższa niż w Łodzi oraz ponad 20-krotnie niższa niż w Warszawie. Z tego powodu 29 XI rowerzyści spotkali się pod pomnikiem Adama Mickiewicza na Rynku Głównym, skąd wyruszyła Krakowska Budżetowa Masa Krytyczna. Po drodze pod Urzędem Miasta na pl. Wszystkich Świętych odbył się budżetowy happening, który wyraził niezadowolenie z tak niskich, planowanych nakładów na infrastrukturę rowerową.

 

Cudowne rozmnożenie

Szum medialny wokół sprawy, łącznie z listem rowerzystki miejskiej Renaty Radłowskiej do Jacka Majchrowskiego spowodował reakcję ZIKiT. Zostało ogłoszone, że na inwestycje rowerowe w przyszłym roku przeznaczone zostanie 4 miliony złotych. Problem w tym, że projekt budżetu się nie zmienił, a do podanej kwoty zostały wliczone ścieżki budowane przy okazji inwestycji drogowych i pieniądze na ich utrzymanie. Natomiast te zadania są obowiązkiem miasta, ponieważ wszyscy użytkownicy ulic powinni być brani pod uwagę przy każdej inwestycji: piesi, rowerzyści, użytkownicy komunikacji publicznej i kierowcy. Cieszyły natomiast deklaracje dyrektora Jerzego Marcinko w sprawie przeznaczenia kwoty 500 tys. złotych na realizacje Kontraktu 100 Rozwiązań w 2014 roku, który został wypracowany podczas Krakowskiego Dialogu Cyklicznego.

 

Radni –ostatnia deska ratunku

Radni zostali jedyną nadzieją, iż korzystając ze swoich uprawnień zdołają przesunąć część środków na zadania stricte rowerowe. Kraków Miastem Rowerów przekonywał, że pieniądze na rowery to dobra inwestycja dla Krakowa. Odbyło się szereg spotkań i dyskusji bezpośrednio z radnymi, jak i konferencja ekspercka i debata o rowerowym Krakowie w ramach Krakowskiego Dialogu Cyklicznego. Radni przychylili się do rowerowych postulatów i zaczęły mnożyć się poprawki, których celem było zwiększenie środków. Ostatecznie klub radnych PO, który ma większość w radzie przygotowałpoprawkę, w której zapisano dodatkowe 4 mln zł na wybrane ścieżki rowerowe, oraz 300 tys. zł na studium tras rowerowych. Na tej podstawie Prezydent zgłosił autopoprawkędnia 17 grudnia, która dzień później została przyjęta przez Radę Miasta Krakowa. Warto zwrócić uwagę, że rower jest tematem ponadpartyjnym i różne kluby zwracały uwagę, że za mało środków jest przeznaczane na budowę ścieżek rowerowych.

Należą się podziękowania wszystkim radnym, którzy dostrzegli, że transport rowerowy stanowi ważny element krakowskiej komunikacji i przyczynia się do rozwoju miasta. Nie dość, że wpływa pozytywnie na zdrowie i samopoczucie mieszkańców to jest dodatkowym działaniem antysmogowym. Te zalety dostrzegane są przez rosnącą liczbę zwolenników tego typu transportu.

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/12/20/krakowski-budzet-rowerowy-2014-wg-radnych-miasta-krakowa/

 

/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}