Kraków: rowerowe plany na 2016 rok

infobike
30.11.2015 22:18

System KMK Bike w nowej wersji, budowanowych ścieżek i tras, w tym kilku o strategicznym znaczeniu, bopozwalających na dojazd jednośladem z terenów peryferyjnych docentrum. To plany Krakowa na 2016 rok dotyczące rozbudowyinfrastruktury rowerowej ? czytamy na oficjalnej stronieinternetowej Krakowa.

W poniedziałek, 30 listopada zakończyłsię tegoroczny sezon rowerów miejskich. ? To dobry czas dopodsumowań i wniosków, które przydadzą się nam w nowym sezonie ?mówi Marcin Korusiewicz, dyrektor ZIKIT. Wprawdzie ilośćwypożyczeń była porównywalna z rokiem poprzednim tj. ok. 300tys., a system nie wzbogacił się o nowe rowery, za to  wzrosłaliczba aktywnych kont wzrosła z 34 tys. do ok. 50 tys. – Nie byłoidealnie, ale ostatecznie patrząc na liczbę wypożyczeń iużytkowników można powiedzieć, że to był dobry sezon.Wyciągając wnioski z dotychczasowych doświadczeń, chcemy wprzyszłym roku zmienić formułę KMK Bike ? zapowiedziałdyrektor ZIKIT.

Zgodnie z planem, nowy system powinienzacząć funkcjonować najpóźniej od maja/czerwca 2016.Przewidziany jest m. in. rozwój systemu do 150 stacji i 1500 roweróworaz jego działanie przez cały rok. Zmiany mają dotyczyćfunkcjonowania KMK Bike. – Chcielibyśmy, aby stacje byłypasywnymi elementami systemu, a „komputer stacji” znajdowałsię na rowerze.  Szczegóły zostaną ustalone na etapienegocjacji z potencjalnymi koncesjonariuszami ? zaznacza MarcinKorusiewicz. Wg wariantu minimum, sezon ruszy z 300 rowerami i wciągu roku będzie rozwinięty do 800 szt. a w 2017 do 1500 szt.Drugi, bardziej odważny wariant przewiduje, że system ruszy od razuz 1500 rowerami. ? Ostateczny scenariusz zależy od rozmów zzainteresowanymi firmami. Rozmowy i negocjacje już wkrótce.Zakładamy, że operatora uda się wyłonić do marca 2016 ?zapowiada dyrektor Korusiewicz.

Przyszły rok to także kontynuacjarozbudowy infrastruktury rowerowej. W projekcie budżetu na 2016 rokzapisano m. in. kontynuację budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ul.Wielickiej (na odcinku od Teligi do Ćwiklińskiej), w planie jestbudowa tras, które połączą się z kładką pieszo-rowerowąLudwinów ? Kazimierz, a więc wzdłuż ul. Konopnickiej do rondaMatecznego, oraz wzdłuż Kamieńskiego i Wielickiej z kładką nadul. Kamieńskiego. Ścieżki mają też powstać w północnej iwschodniej części miasta, np. od ul. Powstańców wzdłuż PiastaKołodzieja, Srebrnych Orłów i Wiślickiej, a także wzdłużNowohuckiej, czy Kocmyrzowskiej. Kolejna ważna inwestycja rowerowato ścieżka od Sosnowieckiej wzdłuż Conrada i Opolskiej doMackiewicza, a także  trasa wzdłuż ul. Księcia Józefa: naodcinku od klasztoru Sióstr Norbertanek do mostu Zwierzynieckiego idalej od Wioślarskiej do Jodłowej oraz od Mirowskiej do zachodniejgranicy miasta. Warto wiedzieć, że przyszłoroczne inwestycjerowerowe będą współfinansowane ze środków UE w ramach programuZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przypomnijmy, że tegorocznąnajwiększą inwestycją rowerową była dwukilometrowa ścieżka,biegnąca po estakadzie Lipska-Wielicka. Do końca roku listazrealizowanych zadań wydłuży się o drogę dla rowerów w ulicyBoruty-Spiechowicza, wzdłuż ul. Wadowickiej (od ronda Matecznego doBrożka) oraz na ul. Wielickiej. W tym roku infrastruktura wzbogaciłasię też o inne udogodnienia dla rowerzystów: kontrapasy, stojakidla jednośladów (w tym roku zamontowano ich 700) a także tzw.śluzy i podpórki przy skrzyżowaniach.