Kraków: podsumowanie osiągnięć i ambitne rowerowe plany

infobike
22.10.2015 07:34

Kraków podsumowuje swoje roweroweosiągnięcia i planuje kolejne rowerowe inwestycje, które mająmocno odmienić stolicę Małopolski. Wśród ambitnych planówKrakowa jest m.in. stworzenie spójnej sieci tras rowerowych.

Krakowianie coraz chętniej korzystająz rowerów, o czym świadczy między innymi liczba użytkowników KMKBike, a także przeprowadzone przez Miasto pomiary natężenia ruchujednośladów. Korzystaniu z dwóch kółek sprzyja nie tylko moda,ale przede wszystkim poprawiająca się infrastruktura rowerowa ?informuje krakowski Urząd Miejski.

Ułatwienia dla rowerzystów

Kraków chwali się ułatwieniami dlarowerzystów, które pojawiły się w miejście. Urząd podkreśla,że takie rozwiązania stosowane są na zachodzie Europy oraz żeprawo o ruchu drogowym zostało zmienione ?na korzyść?cyklistów już w 2011 roku, ale stosowne rozporządzenie pojawiłosię dopiero cztery lata później.

Znajduje się tam m.in. zapis otworzeniu śluz rowerowych na ulicach, czyli wydzielonych obszarachna jezdni (inny kolor nawierzchni), pomiędzy skrzyżowaniem a liniązatrzymania samochodu, na które ? w czasie zatrzymania naczerwonym świetle samochodów, mogą wjechać rowerzyści, omijająckierowców po prawej stronie. Dzięki temu rowerzyści będąbardziej widoczni, mogą także ruszyć jako pierwsi po zmianieświatła na zielone. Takie rozwiązanie znajduje się w Krakowie wkilku lokalizacjach:

  • na wylocie ul. Łobzowskiej w kierunku Krowodrzy

  • na Placu Inwalidów w stronę centrum

  • na skrzyżowaniu Reymonta, Buszka i Piastowskiej ? trzy śluzy

  • oraz dwie śluzy po obu stronach skrzyżowania Ludźmierskiej i Andersa, gdzie dodany został jeszcze sygnalizator dla rowerzystów, żeby przy ruszaniu nie musieli się oglądać za siebie.

Plany na powstanie śluzy isierżanta rowerowego

W planach jest także utworzenie śluzyna skrzyżowaniu ul. Zwierzynieckiej, Kościuszki, al. Focha i ul.Piłsudskiego z alejami Trzech Wieszczów. Kolejną nowością wKrakowie będzie specjalne oznakowanie dróg znakiem poziomym P-27,tzw. sierżantem rowerowym, który pokazuje tor i kierunek jazdyrowerzystów, a kierowcom przypomina by zostawili nieco miejsca  dlarowerzystów. Sierżant ma się pojawić na m.in. ulicy Strzeleckiej,która w czasie remontu ul. Kopernika i objazdu, stanie siędwukierunkowa dla użytkowników dwóch kółek.

Wyzwanie: spójna sieć trasrowerowych

Jednak najważniejszym wyzwaniem dlaKrakowa jest stworzenie spójnej sieci tras rowerowych. Obecnie jestich w Krakowie 150 km, a do 2019 roku liczba ta ma się niemalpodwoić, bo planowane jest kolejne 140 km ? informuje krakowskiUrząd Miejski.

W tym roku powstają drogi dla roweróww ul. Boruty-Spiechowicza (połączenie al. Andersa z  JanaPawła II), wzdłuż ul. Wadowickiej po stronie zachodniej (od RondaMatecznego do ul. Brożka) oraz na ul. Wielickiej od skrzyżowania zal. Powstańców Śląskich do przystanku Cmentarz Podgórski.

Kontrapasy

Krakowską specjalnością sąkontrapasy, umożliwiające rowerzystom jazdę pod prąd po ulicach o ruchu jednokierunkowym. Warto także dodać, że zgodnie znowymi przepisami otwieranie ulic jednokierunkowych w obu kierunkachdla rowerzystów jest już znacznie łatwiejsze, bo nie wymagawytyczania kontrapasa, na drogach o prędkości ograniczonej do 30km/h.

Wypożyczalnia rowerów

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszysię też miejska wypożyczalnia rowerów. O ile w ubiegłym roku namiejskim rower wsiadło około 30 tysięcy osób, w tym sezonie mówisię już o 50 tysiącach! Zgodnie z umową system KMK Bike w tymroku będzie działał w tym roku do końca listopada. W zależnościo pogody czas działania może zostać wydłużony o 2 tygodnie.

Miasto będzie rozwijać KMK Bike wkolejnych latach. Aktualnie trwają prace nad uruchomieniem proceduryogłoszenia koncesji, kompletowana jest niezbędna dokumentacja. ?Po przeprowadzonym niedawno dialogu technologicznym wiemy, żezainteresowanie naszym przetargiem jest duże ? mówi MichałPyclik z ZIKIT. Zgodnie z planem, już w przyszłym roku krakowianiebędą mieli do dyspozycji całkowicie nowy sprzęt. Rower powinienmieć bardziej miejski charakter (wyższa kierownica – wyprostowanapozycja rowerzysty), a także być bardziej niezawodny. Dużą zmianąbędzie także niekończący się sezon rowerowy. KMK Bike odprzyszłego roku ma działać także w zimie. Co ważne, system mabyć rozbudowany. Zgodnie z planem, do połowy 2017 roku, KMK Bike masię składać z 1500 jednośladów i 150 stacji.

Rowerowe plany Krakowa są bardzoambitne. Jeśli zostaną przeprowadzone stolica Małopolski możestać się jednym z najbardziej rowerowych miast w Polsce.