Kraków: inwestycje rowerowe mocnym punktem w walce o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2023”
Kraków znalazł się w gronie 16 miast, które zakwalifikowały się do konkursu o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2023” – poinformował w piątek krakowski magistrat.
Miasta zostaną ocenione przez niezależnych ekspertów w dwunastu kategoriach, m.in. jakości wody, gospodarki ściekami, bilansu energetycznego miasta, transportu miejskiego, zarządzania przestrzenią publiczną, rozwoju zieleni, hałasu.
Tytuł "Zielonej stolicy Europy" jest przyznawany z dwuletnim wyprzedzeniem (w 2020 roku na rok 2022, w 2021 na 2023). Konkurs organizuje Komisja Europejska, a mogą w nim walczyć miasta mające więcej niż 100 tys. mieszkańców, które podejmują działania na rzecz poprawy jakości życia i ochrony środowiska.
Kraków ubiegał się już o tytuł "Zielonej stolicy Europy 2022". Wówczas zajął piąte miejsce, tuż za finalistami i choć nie miał szans na wygraną w niektórych z kategorii zajął wówczas bardzo wysokie miejsca: jeśli chodzi o jakość wody został oceniony najlepiej spośród wszystkich 18 miast kandydujących, a w kategorii zarządzanie i zrównoważony rozwój przestrzenią publiczną miał drugą lokatę.
W ciągu ostatniego roku największa zmiana dokonała się w zakresie transportu. Kraków szczególnie w czasie pandemii wykonał skok, jeśli chodzi o transport rowerowy: mamy bardzo wyczekiwaną przez mieszkańców kładkę rowerową nad torami kolejowymi w pobliżu Bonarki, która pozwala na bezkolizyjne przejechanie przez skrzyżowanie ulic Kamieńskiego, Powstańców Śląskich i torów kolejowych i mamy nowe ścieżki rowerowe w centrum miasta
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- powiedział dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie Piotr Kempf.
Zwycięzca konkursu otrzyma 600 tys. euro, a finaliści po 200 tys. euro, które mogą wydać na przedsięwzięcia związane ze zrównoważonym rozwojem.
Pierwszą "Zieloną stolicy Europy" był w 2010 roku Sztokholm, w 2019 roku tytuł ten należał do Oslo, w 2020 Lizbona, w 2021 – Lahti, w 2022 będzie nią Grenoble.(PAP)