Kraków: Dlaczego warto głosować na TAK w referendum rowerowym?
P {}
Dziś ogromna większość krakowian jadąc do pracy, szkoły, na zakupy może to zrobić tylko samochodem albo komunikacją zbiorową, w korku albo w tłoku. Rower dla większości z nas nie jest realną, dostępną opcją ze względu na bezpieczeństwo i wygodę. Budowa infrastruktury rowerowej w całym mieście oznacza, że dla wielu z nas rower stanie się racjonalnym wyborem –pisze Miłosz Tatara ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów
Mniejsze korki
Bezpieczna infrastruktura rowerowa skłania część osób do rezygnacji z samochodu szczególnie w przypadku, gdy praca lub szkoła znajduje się w niewielkiej odległości od domu. Większa ilość rowerzystów to mniej samochodów, a więc mniejsze korki i płynniejszy przejazd dla osób, które muszą skorzystać z auta. Potwierdza to przykład Amsterdamu i Kopenhagi gdzie od lat inwestuje się w rowery, w związku z czym z roku na rok ruch na ulicach maleje.
Stopień zakorkowania miast. O tyle dłużej trwa przejazd przez miasto w godzinach szczytu.
Źródło: TomTom European Congestion Index 2013
Płynność i bezpieczeństwo ruchu
Rozbudowa dróg rowerowych sprawia, że każdy na drodze ma swoje miejsce. Każdy z uczestników ruchu może poruszać się płynnie swoim tempem.
Więcej miejsc do parkowania
Dzięki atrakcyjnej alternatywie część mieszkańców rezygnuje z posiadania auta w mieście. Mniej aut na ulicach, to więcej wolnych miejsc postojowych. Potwierdza to przykład miast niemieckich, gdzie wraz ze wzrostem nakładów na infrastrukturę rowerową i komunikację miejską ilość aut maleje.
Ilość samochodów na 1000 mieszkańców w 2011 r.
Źródła: Kraków w liczbach 2011, http://ims.destatis.de/indikatoren/
Mniejsze zanieczyszczenie powietrza
Każdy z nas chciałby na co dzień oddychać świeżym powietrzem. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że za sporą część zanieczyszczeń odpowiadają poruszające się po mieście auta. Niestety smog w Krakowie występuje również w lecie, kiedy mieszkania nie są ogrzewane piecami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mniejszy tłok w komunikacji miejskiej
W przypadku rozwiniętej infrastruktury rowerowej część pasażerów komunikacji miejskiej przesiada się na rower. Powoduje to zmniejszenie tłoku tramwajach i autobusach oraz poprawę komfortu jazdy dla pasażerów.
Udział roweru i komunikacji zbiorowej wśród wykonywanych podróży.
Za The EPOMM Modal Split tool;źródła: Mobility Survey Netherlands 2008, Badania ankietowe zachowań komunikacyjnych mieszkańców Krakowa –raport 2010
Chodniki dla pieszych
Obecnie spora część rowerzystów porusza się chodnikami, gdyż zwyczajnie boi się korzystać z ulic, na których rozpędzone samochody przejeżdżają tuż obok. Budowa wydzielonych dróg dla rowerów sprawia, iż jeżdżący nimi rowerzyści czują się bezpiecznie, a piesi mogą swobodnie korzystać z całej szerokości chodnika.
Rowerowe połączenie Twojej dzielnicy
Dzięki zwiększeniu nakładów na infrastrukturę rowerową w Twojej dzielnicy pojawią się bezpieczne i komfortowe drogi dla rowerów. Jeśli dojeżdżasz na krótkie dystanse, np. do pracy lub sklepu, będziesz mógł swobodnie korzystać z roweru.
Dzięki zwiększeniu nakładów na infrastrukturę rowerową np. do 60 mln zł rocznie (tyle wydaje Gdańsk) rowerowe połączenie wszystkich dzielnic Krakowa jest możliwe w ciągu pięciu lat. Dlatego tak ważne jest Twoje wsparcie dla rowerów w referendum!
Ilustracje: Katarzyna Kaleta (www.katarzynakaleta.pl);opracowanie merytoryczne: Miłosz Tatara, Rafał Terkalski