Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Dlaczego warto głosować na TAK w referendum rowerowym?

infobike
15.05.2014 00:03

P {}

Dziś ogromna większość krakowian jadąc do pracy, szkoły, na zakupy może to zrobić tylko samochodem albo komunikacją zbiorową, w korku albo w tłoku. Rower dla większości z nas nie jest realną, dostępną opcją ze względu na bezpieczeństwo i wygodę. Budowa infrastruktury rowerowej w całym mieście oznacza, że dla wielu z nas rower stanie się racjonalnym wyborem –pisze Miłosz Tatara ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów

Mniejsze korki

kmr_01_web_760

Bezpieczna infrastruktura rowerowa skłania część osób do rezygnacji z samochodu szczególnie w przypadku, gdy praca lub szkoła znajduje się w niewielkiej odległości od domu. Większa ilość rowerzystów to mniej samochodów, a więc mniejsze korki i płynniejszy przejazd dla osób, które muszą skorzystać z auta. Potwierdza to przykład Amsterdamu i Kopenhagi gdzie od lat inwestuje się w rowery, w związku z czym z roku na rok ruch na ulicach maleje.

wykres1

Stopień zakorkowania miast. O tyle dłużej trwa przejazd przez miasto w godzinach szczytu.
Źródło: TomTom European Congestion Index 2013

Płynność i bezpieczeństwo ruchu

kmr_02_web_760

Rozbudowa dróg rowerowych sprawia, że każdy na drodze ma swoje miejsce. Każdy z uczestników ruchu może poruszać się płynnie swoim tempem.

Więcej miejsc do parkowania

kmr_03_web_760

Dzięki atrakcyjnej alternatywie część mieszkańców rezygnuje z posiadania auta w mieście. Mniej aut na ulicach, to więcej wolnych miejsc postojowych. Potwierdza to przykład miast niemieckich, gdzie wraz ze wzrostem nakładów na infrastrukturę rowerową i komunikację miejską ilość aut maleje.

wykres2

Ilość samochodów na 1000 mieszkańców w 2011 r.
Źródła: Kraków w liczbach 2011, http://ims.destatis.de/indikatoren/

Mniejsze zanieczyszczenie powietrza

Każdy z nas chciałby na co dzień oddychać świeżym powietrzem. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że za sporą część zanieczyszczeń odpowiadają poruszające się po mieście auta. Niestety smog w Krakowie występuje również w lecie, kiedy mieszkania nie są ogrzewane piecami.

smog

Źródła zanieczyszczenia NO2 w Krakowie. (grafika: Krakowski Alarm Smogowy)

Mniejszy tłok w komunikacji miejskiej

kmr_04_web_760

W przypadku rozwiniętej infrastruktury rowerowej część pasażerów komunikacji miejskiej przesiada się na rower. Powoduje to zmniejszenie tłoku tramwajach i autobusach oraz poprawę komfortu jazdy dla pasażerów.

wykres3

Udział roweru i komunikacji zbiorowej wśród wykonywanych podróży.
Za The EPOMM Modal Split tool;źródła: Mobility Survey Netherlands 2008, Badania ankietowe zachowań komunikacyjnych mieszkańców Krakowa –raport 2010

Chodniki dla pieszych

kmr_05_web_760

Obecnie spora część rowerzystów porusza się chodnikami, gdyż zwyczajnie boi się korzystać z ulic, na których rozpędzone samochody przejeżdżają tuż obok. Budowa wydzielonych dróg dla rowerów sprawia, iż jeżdżący nimi rowerzyści czują się bezpiecznie, a piesi mogą swobodnie korzystać z całej szerokości chodnika.

Rowerowe połączenie Twojej dzielnicy

Dzięki zwiększeniu nakładów na infrastrukturę rowerową w Twojej dzielnicy pojawią się bezpieczne i komfortowe drogi dla rowerów. Jeśli dojeżdżasz na krótkie dystanse, np. do pracy lub sklepu, będziesz mógł swobodnie korzystać z roweru.

studium31024x574_760

Studium Podstawowych Tras Rowerowych Krakowa.

Dzięki zwiększeniu nakładów na infrastrukturę rowerową np. do 60 mln zł rocznie (tyle wydaje Gdańsk) rowerowe połączenie wszystkich dzielnic Krakowa jest możliwe w ciągu pięciu lat. Dlatego tak ważne jest Twoje wsparcie dla rowerów w referendum!

Ilustracje: Katarzyna Kaleta (www.katarzynakaleta.pl);opracowanie merytoryczne: Miłosz Tatara, Rafał Terkalski