TransInfo Archiwum|Infobike|Przewoźnicy|Koszty funkcjonowania rowerów publicznych w polskich miastach
Koszty funkcjonowania rowerów publicznych w polskich miastach
infobike
05.11.2014 22:53
Koszty funkcjonowania rowerów publicznych w polskich miastach
Kandydat na prezydenta m.st. Warszawy Przemysław Wipler ujawnia: 'Warszawa dopłaca prawie pół miliona złotych miesięcznie do rowerów miejskich Veturilo!’. Na ten zarzut odpowiada Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej. Na stronie rowerowego oficera możemy przeczytać: -„Ponieważ pojawiają się głosy dotyczące zasadności funkcjonowania roweru publicznego w Warszawie i jego kosztów oraz sugestie, jakoby Warszawa jako jedyna dofinansowała funkcjonowanie systemu, przedstawiamy porównanie systemów roweru publicznego w innych miastach w Polsce. Wszystkie są realizowane w trybie zamówienia publicznego, dlatego informacje na temat kosztów są ogólnie dostępne. Zasadniczo umowy, choć podobne, różnią się zasadami realizacji projektu –dlatego w tabeli podajemy dane dla zamówień podstawowych, bez stacji dodatkowych, w tym komercyjnych.
fot. 1. Koszty funkcjonowania rowerów publicznych w polskich miastach
Podana w tabeli cena za obsługę 1 roweru w przeliczeniu na miesiąc zawiera zakup, naprawy, magazynowanie jednośladów, ich realokację między stacjami, zakup oraz montaż terminali i stojaków a także system informatyczny i obsługę klienta.
Aby obniżyć cenę usługi, praktycznie każde miasto oddało wpływy z reklamy, często powiększając ją o dodatkowe powierzchnie (np. Wrocław – koszyki, terminale) czy możliwość sprzedaży nazwy systemu. Większość miast (np. Lublin, Białystok, Wrocław) oddała również operatorowi przychody z wypożyczeń. W Warszawie wpływy te (w wysokości ok. 1/3 poniesionych kosztów) trafiają do kasy miasta. To ok. 2 mln zł rocznie (8 mln w czasie trwania projektu), które wydajemy na rozwój infrastruktury dla rowerów. Za wyjątkiem niewielkiego systemu w Sopocie, żaden projekt roweru publicznego nie ma charakteru komercyjnego. Samorządy stawiają przed nim inne cele –przede wszystkim wykształcenie pożądanych zachowań komunikacyjnych. Wyrazem takiej polityki jest bardzo atrakcyjna dla użytkowników taryfa. W Sopocie, który nie dopłaca do systemu, opłaty są kilkukrotnie wyższe. W Europie, przy dużych systemach, nawet gdy opłaty za wypożyczenia są znacznie wyższe, systemy rowerów miejskich nie są rentowne i wymagają wsparcia miasta (np. Budapeszt, Londyn –wsparcie finansowe, Paryż, Lyon –dodatkowe nośniki reklamowe na terenie miasta).”Dalsze informacje tutaj
Aby obniżyć cenę usługi, praktycznie każde miasto oddało wpływy z reklamy, często powiększając ją o dodatkowe powierzchnie (np. Wrocław – koszyki, terminale) czy możliwość sprzedaży nazwy systemu. Większość miast (np. Lublin, Białystok, Wrocław) oddała również operatorowi przychody z wypożyczeń. W Warszawie wpływy te (w wysokości ok. 1/3 poniesionych kosztów) trafiają do kasy miasta. To ok. 2 mln zł rocznie (8 mln w czasie trwania projektu), które wydajemy na rozwój infrastruktury dla rowerów. Za wyjątkiem niewielkiego systemu w Sopocie, żaden projekt roweru publicznego nie ma charakteru komercyjnego. Samorządy stawiają przed nim inne cele –przede wszystkim wykształcenie pożądanych zachowań komunikacyjnych. Wyrazem takiej polityki jest bardzo atrakcyjna dla użytkowników taryfa. W Sopocie, który nie dopłaca do systemu, opłaty są kilkukrotnie wyższe. W Europie, przy dużych systemach, nawet gdy opłaty za wypożyczenia są znacznie wyższe, systemy rowerów miejskich nie są rentowne i wymagają wsparcia miasta (np. Budapeszt, Londyn –wsparcie finansowe, Paryż, Lyon –dodatkowe nośniki reklamowe na terenie miasta).”Dalsze informacje tutaj
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Włocławek z rowerem miejskim
08.08.2019
Gdańsk wydaje rowerowy kalendarz 2019
09.10.2018
Tragiczna forma fizyczna Polaków
10.09.2018
Przenośna myjnia rowerowa – film
13.03.2018
Już nie rower i jeszcze nie samochód
12.03.2018
Czy rowery bez stacji mają przyszłość
22.02.2018
Składane koła do roweru
23.01.2018
Zaprojektuj sobie ulicę
09.01.2018
Więcej z Działu Producenci
Nowa nawigacja rowerowa od Mio
20.07.2021
Bezłańcuchowe rowery z Polski. Od JIVR
25.02.2019
KROSS myśli o elektrycznej rewolucji
02.11.2017
Zamość z nową ścieżką rowerową
24.08.2017
Warszawa: Moda na Veturilo nie słabnie
27.10.2015
Rower na haku holowniczym
16.09.2015
Rynek rowerowy czeka na przełom
28.06.2014
Jak rower to … Romet
15.01.2010
Arkus & Romet Group poszukuje serwisów
06.11.2009
Prezentacja rowerów MEDANO w Wieluniu
29.10.2009
Słupsk: Oddaj stary rower za nowy
07.08.2009