Korytarz rowerowy dla Grochowa i Gocławka

infobike
28.09.2018 15:51

Dzięki budowie trasy rowerowej z ciągu ulicMińska-Stanisławowska-Dwernickiego-Szaserów warszawskie dzielniceGrochów i Gocławek dostały korytarze rowerowe.

W ramach inwestycji powstały pasy i drogi rowerowe,odremontowano jezdnie, posadzono nowe drzewa i wyremontowanochodniki.

Trasa zaczyna się na wysokości ulicy Mińskiej,gdzie rowerzyści poruszają się jezdnią na zasadach ogólnych.Przypomina o tym stosowne oznakowanie, czyli tzw. “sierżantyrowerowe”. Na ulicy Stanisławowskiej wyznaczone zostały pasyrowerowe. Szeroka jezdnia pozwoliła na jednoczesne utworzenie tamwygodnej infrastruktury dla rowerzystów oraz nowych legalnych miejscpostojowych. W ciągu ulicy Dwernickiego również zostały pojawiłysię pasy rowerowe. Wcześniej zniszczona nawierzchnia jezdni zostaławymieniona w ramach weekendowego remontu – informuje warszawskiZDM.

W rejonie ulicy Wiatracznej pasy rowerowe przechodząpłynnie w drogi rowerowe. Na odcinku do ulicy Garwolińskiej drogite zostały wyznaczone po obu stronach jezdni. Na dalszym odcinku,czyli do ulicy Chłopickiego, dwukierunkowa droga dla rowerówzostała poprowadzona w całości po północnej stronie ulicySzaserów. Wykonany został jednak bezpieczny dojazd rowerem doznajdującej się po drugiej stronie ulicy Szkoły Podstawowej nr141.

Nowe chodniki, przystanki i rondo

W ramach prac zyskali także piesi. Kompleksowyremont na całej długości przeszły chodniki. W rejonie skrzyżowańz ulicami Serocką oraz Nasielską zostały wyznaczone brakująceprzejścia dla pieszych. Remont przeszły równieżprzystanki komunikacji miejskiej. Powstał też nowyprzystanek “Podskarbińska 03″ wyposażony w wiatę.

Trwa jeszcze procedura odbioru inwestcji, ale niewpływa to negatywnie na normalne korzystanie z ulicy.  Dokorzystania z wyremontowanych ulic zachęca wiele drobnych zmiantakich jak nowa zieleń oraz mała architektura. Posadziliśmykilkadziesiąt drzew oraz kilka tysięcy krzewów. Z myślą orowerzystach ustawione zostały nowe stojaki. Każdy może teżprzysiąść na jednej z blisko 60 nowych ławek. 

Przemianę przeszło też wspomniane wcześniej rondou zbiegu ulic Stanisławowskiej i Terespolskiej. Tymczasowewygrodzenia z barier betonowych ustąpiły miejsca estetycznemu ronduz prawdziwego zdarzenia. Ciekawostką jest, że projekt zieleni narondzie jest efektem współpracy międzynarodowej. Nasadzeniazostały wykonane razem ze studentami Architektury KrajobrazuUniwersytetu Amerykańskiego w Bejrucie. Goście z Libanu w ramachpraktyk zawodowych przebywali w Warszawie pod opieką Zarządu DrógMiejskich.

Coraz więcej tras, coraz więcej rowerzystów

Nowo powstała trasa połączyła się z istniejącądrogą rowerową na Szaserów (od ul. Chłopickiego do ul.Makowskiej). Odcinek ten przeszedł w zeszłym roku kompleksowyremont. Stara droga dla rowerów o długości ok. 1 km zyskała nowąasfaltową nawierzchnię. Zmienił się też jej przebieg – zostaławyprostowana. Tam, gdzie to możliwe przejścia dla pieszych iprzejazdy dla rowerzystów zostały wyniesione, czyli poprowadzone pogrzbiecie progu zwalniającego.

Z nowej trasy coraz chętniej korzystają rowerzyści.Zainstalowane w ramach prac automatyczne liczniki od początkuprowadzenia pomiarów zliczyły już ponad 50 tys. przejazdów. Wrekordowym dniu było ich blisko 1,3 tys. Trasa powstała przywsparciu Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. W ramach ZITWOF w latach 2016-2018 powstało lub jest w realizacji ok. 70kilometrów infrastruktury dla rowerzystów. Obecnie w Warszawie wbudowie bądź remoncie jest łącznie ok. 100 km tras.

Na skrzyżowaniach bez zmian

Przebudowa ciągu ulicStanisławowska-Dwernickiego-Szaserów pociągała za sobą licznezmiany w organizacji ruchu. Wiemy już, że potwierdziły sięwnioski z analiz ruchu, na których opieraliśmy projektinwestycji. Wbrew obawom części mieszkańców, przepustowośćskrzyżowań ul. Szaserów z ul. Wiatraczną oraz ul. Dwernickiego zul. Podskarbińską się nie pogorszyła. Odczyty z założonych tamdetektorów ruchu wskazują, że przez skrzyżowanie w godzinachszczytu przejeżdża porównywalna liczba pojazdów co przedprzebudową.

O bezpieczeństwo oraz płynność ruchu dbająskoordynowane ze sobą sygnalizacje świetlne. Łącznie w ramachpracy wyremontowaliśmy światła na 6 skrzyżowaniach orazosygnalizowaliśmy jedno nowe – z ul. Kickiego. Wramach osobnego zlecenia trwa obecnie jeszcze doświetlanie tychprzejść dla pieszych, które nie są wyposażone w sygnalizację.