Kopenhaga: dystans, a wybór roweru jako środka transportu

infobike
03.11.2012 12:11

Kopenhaga: dystans, a wybór roweru jako środka transportu

W Polsce wielu ludzi jest święcie przekonanych, że podróżują codziennie na zbyt duże odległości, by rower mógł być ich codziennym środkiem transportu. Nie pomogą tłumaczenia, że rower świetnie sprawdza się na dystansach do 10, a nawet do 15 km –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków

Warto więc spojrzeć na jakich dystansach poruszają się rowerzyści w innych krajach. Szczegółowe dane daje nam zestawienie „Dojazdy do miejsca pracy lub nauki wśród ludzi mieszkających w Kopenhadze lub w Kopenhaskim Obszarze Metropolitalnym” pochodzące z DTU The Danish Univeristy of Technology –datasat TU0611v2.

środek transportu

<2km

2-4,9 km

5-9,9 km

10- 14,9 km

>15 km

inny

2 %

3 %

2 %

2 %

4 %

rower

48 %

66 %

45 %

19 %

1 %

pieszo

37 %

5 %

2 %

0 %

0 %

autobus

0 %

5 %

12 %

14 %

4 %

auto

13 %

19 %

31 %

39 %

63 %

metro/pociąg

0 %

3 %

8 %

26 %

29 %

środek transportu

podróże

modal share[%]

inny

19955

3

rower

223941

31

pieszo

42086

6

autobus

46750

6

auto

282092

39

metro/pociąg

114523

16

suma

729347

100

Jak zwraca uwagę Mikkel Colville Andersen:

„Dojazdy samochodem przewyższają te rowerowe dopiero na dystansach większych niż ok. 7,5 km. Jest to odległość, którą każdy może pokonać na rowerze i to często szybciej niż samochodem. Jeśli założymy że poruszamy się rowerem ze wspomaganiem elektrycznym to nawet 15 km jest realistyczną odległością dla większości społeczeństwa. Jeżeli uwzględnimy intermodalność z siecią kolejową to jazda rowerem przy przejechaniu części dystansu koleją nawet na łącznym dystansie 25 km jest nie tylko realna, a nawet często szybsza niż samochód. Nie wspominając już, że jest to tańsze i zdrowsze.”

A Wy? Na jakim dystansie jeździcie na rowerze do pracy/szkoły?

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/10/31/kopenhaga-dystans-a-wybor-roweru-jako-srodka-transportu/