Kontrapas na ulicy Kościuszki we Wrocławiu
P {}A:link {}
Kontrapas na ulicy Kościuszki we Wrocławiu
Radosław Lesisz z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej komentuje kontrapas na ul. Kościuszki, który został oddany do użytku kilka tygodni temu
W połowie roku prezentowaliśmy projekt kontrapasa na ul. Kościuszki. Teraz możemy już skomentować kontrapas oddany do użytku przed paroma tygodniami.
Kontrapas – czyli pas dla rowerów do ruchu w kierunku przeciwnym, ma formę asfaltowej nadlewki na bruk, podobnie jak w przypadku ul. Rybackiej, czy Ruskiej. W celu wciśnięcia kontrapasa bez przebudowy jezdni, istniejące pasy na ul. Kościuszki zostały zawężone, zaś w celu zapewnienia odpływu wody, w rejonach studzienek nadlewka została 'spłaszczona’.
Pytaniem w dalszym ciągu pozostaje jak będzie funkcjonować parkowanie prostopadłe? Tutaj auta mają spory zapas na wyjazd, a rowerzysta czas na zauważenie manewru:
Tutaj jest już z tym problem:
Warto na pewno zgłaszać do magistratu wszelkie zdarzenia – rozwiązanie jest ciągle świeże.
NAUCZ SIĘ JEŹDZIĆ KONTRAPASEM
Skoro kontrapas już powstał, i to nie pierwszy we Wrocławiu, przypomnijmy po raz kolejny, że kontrapas służy do jazdy 'pod prąd’ – i tylko 'pod prąd’! Dla pełnego zrozumienia namalowane są strzałki kierunkowe.
Jazda w powyższy sposób jest na niekorzyść innych rowerzystów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tak. Wiemy. To nie tylko kwestia braku znajomości rozwiązań. To przede wszystkim stan nawierzchni jezdni. Jazda gładkim kontrapasem z pewnością jest wygodniejsza, niż po brukowanej jezdni. Na pewno nie jest też miło, gdy autobusy mijają cię z prawej, a rozpędzone auta z lewej. Właściwie to powinien powstać osobny, asfaltowy pas dla rowerów w przeciwnym kierunku. Do tego potrzebne są jednak dodatkowe pieniądze. Dlatego tak ważne jest, aby budżet rowerowy nie zmalał, lecz znacznie wzrósł! Chcesz coś z tym zrobić? Pisz do radnych, wspieraj nasze działania.
Powstały też dwie śluzy rowerowe do 'skrętu na dwa’ (czyli umożliwiające lewoskręt za pomocą startu z prawego wylotu ulicy poprzecznej);na skrzyżowaniu z ul. Dworcową i Kołłątaja.
Dworcowa:
Na skrzyżowaniu z ul. Kołłątaja jest to fajne ułatwienie dla jadących np. na Dworzec Główny. Po zlikwidowaniu tu możliwości lewoskrętu przed kilkoma laty, legalne dotarcie na Dworzec Główny z pl. Dominikańskiego wymagało znacznego nadłożenia czasu dojazdu. Teraz jest możliwość skrętu w lewo – wystarczy ustawić się na śluzie na prawym wylocie ul. Kościuszki. Uwaga – sygnalizator dla tej śluzy znajduje się po prawej stronie!
Jednokierunkowa ulica Kościuszki była miejscem zasadzek dzielnych policjantów, którzy łapali rowerzystów jadących po chodniku i zniechęcali do jazdy rowerem. Teraz mamy nadzieję, że będzie inaczej. I z niecierpliwością czekamy na kontynuację – do pl. Kościuszki 🙂
Więcej zdjęć:
Radek Lesisz
Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=11&kat=20&art=1381