Konsultacje społeczne Programu Rowerowego w Poznaniu
W ciągu sześciu lat Poznań zbuduje kompletnąsieć tras rowerowych, a co 10 podróż po mieście będzie odbywałasię rowerem – zakłada projekt Programu Rowerowego na lata 2016-2022(2025). 5 października rozpoczną się konsultacje społeczneproponowanego układu korytarzy rowerowych w mieście.
Celem Wieloletniego Programu Rozwoju Ruchu Rowerowegojest zwiększenie udziału rowerzystów w ruchu ogólnym trzykrotniew ciągu 8 lat. Do jego opracowania zobowiązała władze Poznania -uchwałą z 5 kwietnia tego roku – rada miasta. Projekt ma jeszcze wtym roku ma trafić na sesję. Wcześniej na jego temat będą mieliokazję wypowiedzieć się w konsultacjach społecznych mieszkańcy – informuje biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Poznaniu.
– Jeżeli uda nam się przekonać radnych miasta,żeby finansowanie dla tego projektu znalazło się w prognoziewieloletniej, to będziemy mogli bardzo szybko przystępować dorealizowania kolejnych odcinków – mówi Maciej Wudarski, z-caprezydenta Poznania. – Ten program rowerowy, to bardzo dobrenarzędzie, dzięki któremu, mając środki, nie będziemy musieliposzukiwać rozwiązań dla kolejnych odcinków tras rowerowych.Pozostanie nam już tylko projektowanie i potem wykonanie.
Obecnie w Poznaniu znajduje się ok. 140 kilometrówdróg i pasów dla rowerów. Podstawowym problemem jest brakspójności oraz ciągłości sieci, jak również wpływająca nabezpieczeństwo niezgodność części rozwiązań ze standardami dlainfrastruktury rowerowej, a czasem nawet przepisami obowiązującymiw Polsce. Z tego powodu rower nie jest obecnie masowym środkiemtransportu w Poznaniu. Zbyt trudno poruszać się rowerem po mieścienp. matce z dzieckiem, która powinna być jednym z głównychadresatów powstającej infrastruktury rowerowej.
Kompletne, wygodne trasy rowerowe to najbardziejskuteczny sposób motywowania mieszkańców do jazdy rowerem. ProgramRowerowy zawiera zestaw tras, które utworzą spójny systemumożliwiający poruszanie się po całym mieście w sposóbbezpieczny, szybki i wygodny. Realizację projektu przewidziano nalata 2016 – 2022.
– Program to 6 tras radialnym łączących granicemiasta, np. wschód-zachód, północ-południe, dwie obwodowe,Wartostrada oraz łączniki umożliwiające włączenie się do tegoukładu. W sumie to około 150 km nowych tras – mów DanielChojnacki z firmy ko projekty, która opracowała program. – Bardzoważna jest priorytetyzacja. Cały program powinien być realizowanyna zasadzie kuli śniegowej. Polega to na tym, że najpierwwykonujemy elementy najmniej konfliktowe, takie jak trasa wzdłużul. Kórnickiej, a te trudniejsze, takie jak np. ul. Głogowskazostawiamy na koniec, gdy będzie już więcej rowerzystów i takądecyzję będzie łatwiej podjąć.
Autorzy projektu szacują, że w wyniku realizacjiProgramu Rowerowego w roku 2022 udział ruchu rowerowego w ruchuogólnym wzrośnie z obecnych 4 do 10%. W 2025 roku na rowerachodbywać się będzie 12% wszystkich podróży po mieście.
– To nie są wszystkie trasy, które przydałyby sięw Poznaniu. To szkielet, bez którego nie można wyobrazić sobieosiągnięcia dużego udziału rowerzystów w ruchu – mówiWojciech Makowski, oficer rowerowy.
Osiągnięcie zakładanych w programie celów wzakresie wzrostu ruchu rowerowego spowoduje znaczne oszczędności.Przy wzroście do 10% w kieszeniach poznaniaków zostanie blisko 62,5mln zł rocznie zaoszczędzone na paliwie samochodowym. Wzrost do 12%to już kwota rzędu 76 mln zł.
– Korzyści jest oczywiście więcej. To także ulgadla środowiska, bo mniej zanieczyszczeń, ulga dla kierowców, bomniej samochodów na ulicach. To też mniejsze wydatki miastazwiązane m.in. z remontami dróg, co w jakimś stopniu zrekompensujekoszty związane z realizacją tego programu – wyjaśniaprezydent Wudarski. – Projekt powstał w trzech wariantachkosztowych. Ok. 72 mln kosztowała będzie najtańsza wersja.Najdroższy wariant to blisko 130 mln zł. Będziemy dopasowywaćprzewidziane w nich rozwiązania do danej przestrzeni, starając sięmaksymalnie niwelować potencjalne konflikty społeczne pomiędzyużytkownikami ruchu. Chcemy budować tanio i jednocześnie tak, byrealizować podstawowe założenie jakim jest generowanie jaknajwiększego ruchu rowerowego.
Trasy, jak przekonuje wykonawca projektu, byłyprojektowane tak, by koszty społeczne i przestrzenne były jaknajmniejsze.
– Na pewno nie polega to na tym, by zawsze budowaćkosztem pasów dla samochodów. To działanie jest najtańsze, więcw wariancie podstawowym, takich rozwiązań jest najwięcej -tłumaczy Daniel Chojnacki. – Natomiast w wariancienajkosztowniejszym i gdy przestrzeń na to pozwala, rekomendujemybudowanie infrastruktury niekolidującej i nieodbierającejprzestrzeni kierowcom ? dodaje.
Podstawą do opracowania projektu były m.in. dane ogęstości zaludnienia, prognozy demograficzne i analiza planówrozwoju transportu publicznego. Najważniejsze były jednakobserwacje zachowań poznaniaków. Uwzględniono m.in. zapisyrzeczywistych przemieszczeń rowerowych zebranych w ramach wiosennejakcji European Cycling Challenge oraz badania natężenia ruchurowerowego, przeprowadzone na przełomie maja i czerwca. W pracachbrali udział członkowie Rady Rowerowej – działającego od kwietniazespołu doradczego złożonego z urzędników, radnych i organizacjirowerowych. Na kolejnych etapach do prac nad programem włączenibędą mieszkańcy. 6 października o godzinie 18.00 w SaliBiałej Urzędu Miasta odbędzie się spotkanie informacyjne na tematprogramu. Konsultacje społeczne dokumentu będą trwały od 5 do 25października. Z jego założeniami można się zapoznać już terazna stronie www.poznan.pl/konsultujemy.
Więcej informacji oprogramie: https://prezi.com/o-bc8r1mpwqc/prezentacja-28-wrzesnia/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Joanna Żabierek/biuro prasowe
„