Konsultacje: Jak rowerowo połączyć Brynów z centrum Katowic?
P {}A:link {}
W związku z ogłoszeniem katowickiego magistratu, który otrzymał informację z urzędu marszałkowskiego o możliwości dodania infrastruktury rowerowej do projektów zintegrowanych węzłów przesiadkowych, Rowerowe Katowice wysunęły swoje propozycje
Jak stąd wyjechać na rowerze?
Na stronie internetowej Rowerowych Katowic czytamy:
Katowicki magistrat otrzymał informacje z urzędu marszałkowskiego, że możliwe jest dodanie infrastruktury rowerowej do projektów zintegrowanych węzłów przesiadkowych. O węzłach pisaliśmy już wcześniej.
Niestety 13 lutego 2014 r. na specjalnym spotkaniu zespołu ds. polityki rowerowej nie udało się wypracować rozwiązań dla wszystkich węzłów. Prosimy więc o sugestie, co do możliwych rozwiązań.
Obecnie urzędnicy przygotowują materiały do ogłoszenia przetargów na wykonanie koncepcji węzłów zlokalizowanych w Ligocie oraz na pętli Brynowskiej, ul. Sądowej i Zawodziu. Infrastruktura rowerowa może zostać dołączona do projektów tylko, jeśli łączy się z obecnie istniejącą oraz inwestycja będzie realizowana na gruntach miejskich. Jest to znaczne utrudnienie.
Brynów Proponujemy, aby wygospodarować pas dla rowerów w osi ul. Kościuszki na odcinku ul. Huberta – skrzyżowanie Kościuszki/Rolna poprzez zwiększenie szerokości jezdni. Dodatkowo konieczna będzie budowa śluz rowerowych oraz sygnalizacji świetlnej, umożliwiającej ruch w obu kierunkach z pasa dla rowerów w kierunki centrum oraz Brynowa. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Drugi wariant to poprowadzenie ruchu rowerowego strefą 'tempo 30′ ulicami Huberta i Kosów, aż do ul. Drozdów. Wariant ten jest znacznie mniej czytelny dla poruszających się na rowerach.
Ligota Koncepcja infrastruktury rowerowej dla węzłów Brynów i Ligota
Dotyczy to zwłaszcza węzłów zlokalizowanych w Brynowie i Ligocie. Skrzyżowanie ulic Kościuszki/Brynowska/Rolna jest już obecnie bardzo skomplikowane, a jednocześnie nie ma tam miejsca, aby poprowadzić wydzielone drogi dla rowerów.
W wypadku węzłów Brynów i Ligota możliwe wydaje się połączenie obu drogą dla rowerów ze śluzami rowerowymi na skrzyżowaniu Kłodnicka/Kościuszki/Rzepakowa. Ze względu na przekrój wiaduktu przy skrzyżowaniu Kłodnicka/Franciszkańska/Panewnicka jedynym rozwiązaniem, wydaje się być wprowadzenie tam strefy 'tempo 30′ aż do skrzyżowania Panewnicka/Zielonogórska. Dodatkowo pozwoli to na stworzenie przyjaznej mieszkańcom przestrzeni publicznej wokół powstającego węzła przesiadkowego.
Podsumowanie
Magistrat nie przekazał daty do kiedy można przekazywać uwagi dotyczące koncepcji rozbudowy węzłów. W najbliższych dniach będzie jednak musiał ogłosić przetarg i przygotować dokumentację, konieczne jest szybkie wypracowanie i przekazanie możliwych do analizy rozwiązań. Do czego serdecznie zachęcamy!