Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego we Wrocławiu
Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego to wydarzenie wyjątkowe w skali kraju, bo po raz pierwszy w jedno miejsce zjechali się przedstawiciele różnych podmiotów i środowisk zainteresowanych rozwojem ruchu rowerowego –informuje portal Wrocław.pl
Wrocław i Dolny Śląsk przecierają szlaki
Na miejsce pierwszego Kongresu Rowerowego nieprzypadkowo wybrano stolicę Dolnego Śląska, przyznaje Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej, która współorganizuje wydarzenie. –Zarówno miasto jak i region wdrażając systemowo swoje polityki rowerowe pretendują do roli krajowych liderów w tej dziedzinie –mówi Cezary Grochowski.
Kongres rozpoczęło przedstawienie założeń Dolnośląskiej Polityki Rowerowej 2014-2020 (DPR) –jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Jego główne cele to budowa nowych tras rowerowych, poprawa bezpieczeństwa rowerzystów oraz dialog z nimi. Jednym z ważnych założeń jest zwiększenie do 10% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim w regionie.
–Nie chodzi o to, żeby zastąpić ruch samochodowy, autobusowy czy kolejowy, ale o to, by umożliwić lokalny ruch rowerowy, tak żeby każdy mógł bezpiecznie przejechać rowerem z punktu A do punktu B –mówi Jerzy Michalak, wicemarszałek województwa. Ma się do tego przyczynić stworzenie w skali regionu spójnego systemu infrastruktury transportu rowerowego.
–To naprawdę super idea, a przy okazji mam wrażenie, że w pewien sposób historia zatacza koło –mówi Daniel Chojnacki, Wrocławski Oficer Rowerowy. –Kiedy 6 lat temu obejmowałem to stanowisko, byłem pierwszym oficerem rowerowym w kraju. Teraz Dolny Śląsk może jako pierwszy zrobić coś wielkiego –dodaje.
Działamy wspólnie dla jednego celu
–Samorządowcy, działacze organizacji pozarządowych, przedstawiciele biznesu, naukowcy i politycy zaangażowani w sprawy rowerzystów, projekt zakłada współpracę bardzo różnych sektorów a wszyscy działamy w jednym celu –podkreśla Cezary Grochowski. –To jest otwarcie pewnego procesu, a rok 2020 będzie czasem zbioru owoców. Ważne jest, że w końcu nie będziemy tworzyć na oślep –będą ankiety i inwentaryzacje tego, co już jest zrobione i dopiero na tej podstawie będziemy budować. Nie musimy też wywarzać otwartych już drzwi, ale wzorować się na przykładach płynących od sąsiadów. W Niemczech się udało. Drezno, miasto partnerskie Wrocławia, może pochwalić się 17 procentowym udziałem komunikacji rowerowej w ruchu miejskim –dodaje Grochowski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzy dni wrocławskiej stolicy rowerów
W piątek, podczas drugiego dnia kongresu, o swoich doświadczeniach opowiedzą oficerowie rowerowi między innymi z Wrocławia, Lublina, Gdyni czy Elbląga.
Zostanie również rozstrzygnięty konkurs na logo Dolnośląskiej Polityki Rowerowej – w czwartek uczestnicy kongresu oddawali swoje głosy na jeden z czterech finałowych projektów. Natomiast w sobotę w Ekocentrum spotkają się urzędnicy, politycy i aktywiści sieci organizacji rowerowych Miasta dla Rowerów.
Szczegółowy harmonogram dostępny jest na stronie www.rowerowy.wroclaw.pl
/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}