Kiedy nadjedzie miejski rower w Łodzi?
Kiedy nadjedzie miejski rower w Łodzi?
Fot. uml.lodz.pl
Z udziałem wiceprezydenta Łodzi Radosława Stępnia dyskutowano na ten temat w UMŁ podczas otwartej debaty pod hasłem „Rower publiczny w Łodzi’ –czytamy na stronie internetowej Łodzi
Dyskusja miała na celu określenie szans i sensu tworzenia systemu wypożyczalni rowerów publicznych w naszym mieście. W trakcie spotkania prezentowano doświadczenia innych miast polskich i europejskich w rozwijaniu podobnych projektów transportowych.
– To propozycja dla tych, którzy będą korzystać z rowerów użytkowo jako alternatywnej formy transportu miejskiego. To nie jest forma rekreacji czy rozrywki. Najpierw jednak trzeba stworzyć sieć dróg rowerowych i infrastruktury dla takiego systemu – powiedział wiceprezydent Radosław Stępień i zdradził, że bardzo blisko jest już do sfinalizowania umów na wykonanie ważnych szlaków rowerowych z centrum miasta na Widzew i na Teofilów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Doświadczenia europejskie, a także rozwiązania wprowadzone niedawno w Warszawie czy we Wrocławiu pokazują, że system wypożyczalni rowerów miejskich, stacji lokowania ma sens, jeśli jest duży. W małej skali nie ma on większego znaczenia dla funkcjonowania transportu miejskiego. Żeby jednak pomysł wprowadzania rowerów miejskich był rozwijany czy zaplanowany w przyszłości należy tworzyć sieć dróg i separowanych tras. Obsługa takiego przedsięwzięcia generuje także koszty liczone w milionach w ciągu kilku lat. Np. w Warszawie ruszył system rowerów publicznych z ponad 200 stacjami i 2000 pojazdów, który będzie kosztował do 2016 roku ok. 20 mln zł.
Patrząc na łódzkie realia skonstatowano, że system rowerów miejskich mógłby się pojawić dopiero za kilka lat, bo w tym czasie trzeba budować infrastrukturę. Natomiast planować jego wdrożenie należy już dziś, bo jest to proces długofalowy. Ponadto – jak podkreślał wiceprezydent Radosław Stępień – nie można go wprowadzać kosztem środków przeznaczonych na infrastrukturę rowerową, która jest bazą do dalszych działań.
Organizatorem spotkania była Fundacja Normalne Miasto 'Fenomen’, a współorganizatorem Urząd Miasta Łodzi. Do debaty zaproszeni zostali: radny Bartosz Domaszewicz – pełnomocnik zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodne, Rafał Muszczynko – Stowarzyszenie 'Zielone Mazowsze’ (Warszawa), Wojtek Makowski – rzecznik osób niezmotoryzowanych (Fundacja Normalne Miasto 'Fenomen’), oraz na skypie Olivier Schneider – wiceprezes Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów.
Źródło: http://www.uml.lodz.pl/miasto/aktualnosci/?news=21866