Katowice. Więcej Strefy Tempo 30 w centrum. To dobra wiadomość dla rowerzystów

infobike
20.09.2019 16:33

Odpiątku, 20 września, Katowice mają powiększoną Strefę Tempo 30.Zmiana dotyczy centrum miasta. To dobra wiadomość dla mieszkańców,w tym rowerzystów, którym łatwiej i bezpieczniej będzie sięteraz poruszać.

Zmianaw ramach ETZT

Wcentrum Katowic od piątku powiększono strefę, w której obowiązujeograniczenie prędkości do 30 km/h. Jak wynika z informacjimiejscowego samorządu, to działanie w ramach Europejskiego TygodniaZrównoważonego Transportu.

Zgodniez piątkową informacją magistratu, śródmiejską Strefę Tempo 30poszerzono o kwartał ograniczony ulicami: Sokolską, Gliwicką,Grundmanna i Chorzowską. W kwartale tym znajdują się ulice:Mickiewicza, Zabrska, Sobieckiego, Opolska oraz Dąbrówki.

Jakakcentował we wcześniejszej zapowiedzi wprowadzenia ograniczeniaprezydent Katowic Marcin Krupa, miasto chce stawiać na budowanietransportu zrównoważonego, czyli „takiego, który jestprzyjazny dla pieszych,rowerzystów, kierowców i osóbkorzystających z komunikacji publicznej„.

Transportzrównoważony oznacza także dawanie mieszkańcom wyboru środkatransportu, którym można komfortowo przemieszczać się po mieście.W Katowicach aktualnie realizujemy wiele inwestycji w obszarzetransportu: trwa budowa trzech centrów przesiadkowych i nowychdróg rowerowych, przebudowa dwóch węzłów drogowych drogikrajowej nr 81, rozwój sieci rowerów miejskich czy zakupynowych autobusów” – wymienił Krupa.

Tewszystkie inwestycje są bardzo ważne i zmienią transportoweoblicze naszego miasta, natomiast równie ważne są działania namniejsza skalę, które pozwalają zachęcać mieszkańców dokorzystania z komunikacji publicznej. Od 2015 r. w naszym mieściedziała strefa tempo 30 w Śródmieściu, a od dwóch lat podobnestrefy wprowadziliśmy w dzielnicach” – przypomniał.

Obecniew Katowicach obowiązuje kilkanaście stref tego typu – m.in.obejmujących fragmenty dzielnic i osiedli Kostuchna, Ligota,Podlesie, Piotrowice, Janów, Zawodzie czy Witosa.

DziękiStrefie Tempo 30 jest bezpieczniej

Miastoocenia, że w miejscach, gdzie ograniczono ruch kołowy do 30 km/h,jest bezpieczniej. Już w 2016 r., czyli pierwszym roku wprowadzenialimitu w centrum, liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystówspadła w stosunku do 2014 r. o ponad połowę. W 2014 r. ogółemzliczono na tym obszarze 22 wypadki, w których 22 osób zostałorannych, a jedna osoba zmarła. W 2016 r. odnotowano 13 wypadków z15 rannymi.

Katowiccysamorządowcy wskazują też, że inicjatywa Strefy Tempo 30 wiążesię z założeniami polityki rowerowej miasta. Obszary ograniczeniaprędkości zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów tam, gdzie niema możliwości wydzielenia dodatkowych pasów czy dróg rowerowych.Jednocześnie wyznaczane są tzw. kontrapasy (po których rowerzyścimogą jeździć „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych.

Miastowskazuje, że tegoroczne poszerzenie Strefy Tempo 30 to jedno zdziałań w ramach dobiegającego końca Europejskiego TygodniaZrównoważonego Transportu (w tym roku od 16 do 22 września).

EuropejskiTydzień Zrównoważonego Transportu to inicjatywa KomisjiEuropejskiej. Główny temat tegorocznej edycji to: „Bezpiecznyruch pieszy i rowerowy”, a oficjalny slogan brzmi „Chodźz nami”. W tym roku kampania kładzie nacisk na aktywne środkitransportu indywidualnego oraz korzyści, jakie mogą one przynieśćzdrowiu i środowisku.(PAP)