Katowice szukają operatora Roweru Miejskiego. Miasto ogłosiło przetarg

infobike
26.01.2023 12:15
Przetarg na operatora systemu roweru miejskiego prowadzi samorząd Katowic - podało w środę miasto. Okres działania systemu określono na od 1 kwietnia do 31 sierpnia br. (z możliwością przedłużenia). Wiąże się to z przygotowaniami do wdrożenia w regionie Roweru Metropolitalnego.

Jak przekazał w środę Michał Mendala z biura prasowego katowickiego magistratu, przetarg zakłada działanie w tym roku w Katowicach 113 stacji miejskich, a także dodatkowo stacji firm i instytucji partnerskich programu. Pod koniec ub. sezonu w mieście funkcjonowało łącznie 125 punktów wypożyczania i ponad 1 tys. rowerów miejskich.

Systemem roweru miejskiego, który działa w stolicy woj. śląskiego od 2015 r. pod nazwą „City by Bike”, zarządza Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. To ta spółka ma wyłonić firmę obsługującą system. Jak zapowiedział prezydent Katowic Marcin Krupa, tegoroczny sezon będzie nietypowy ze względu na zmianę funkcjonowania systemu.

Zarządzanie nim przejmie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Zanim to jednak nastąpi, chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego ogłaszamy przetarg na wyłonienie operatora systemu w Katowicach – wyjaśnił Krupa.

Po rozstrzygnięciu przetargu, w którym oferty można składać do 24 lutego, umowa z wykonawcą ma zostać podpisana na okres od 1 kwietnia do 31 sierpnia br. - z możliwością przedłużenia. Skrócony wobec poprzednich lat czas działania systemu wynika z tego, że w tym roku ma zacząć funkcjonować system Roweru Metropolitalnego, obejmujący obszar Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Na uruchomienie w tym roku roweru miejskiego nie zdecydowały się, po przeprowadzeniu przetargu, Gliwice. Powodem były uzyskane w postępowaniu zbyt wysokie ceny. Miasto uznało, że zaczeka na uruchomienie Roweru Metropolitalnego. GZM prowadzi postępowanie na jego uruchomienie, zarządzanie i eksploatację w trybie dialogu konkurencyjnego.

Na początku stycznia br. władze GZM przekazały, że w procedurze zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego wpłynęło piąte już odwołanie. W połowie grudnia ub. roku GZM informowała o zakończeniu zasadniczego etapu dialogu i skompletowaniu dokumentów w postępowaniu dot. zamówienia, zapowiadając wysyłkę zaproszeń do złożenia ofert przez uczestników dialogu.

W przyjętej w grudniu ub. roku wieloletniej prognozie finansowej GZM na Rower Metropolitalny w latach 2023-2029 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.

Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym, całorocznym systemem roweru miejskiego dla 41 miast i gmin tworzących GZM. Zastąpi on systemy rowerów miejskich zamawiane dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.

Początkowo władze Metropolii sygnalizowały zamiar uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego w 2022 r., potem na początku 2023 r.

Wstępne założenia systemu, w tym jego całoroczność, przyniosła koncepcja zamówiona przez GZM w lipcu 2020 r., a opublikowana pod koniec stycznia 2021 r. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, aby w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.

Koncepcja nie określiła precyzyjnie wielu ostatecznych założeń. Jak deklarowali przedstawiciele urzędu metropolitalnego, ogłaszając postępowanie, dialog konkurencyjny miał doprowadzić do doprecyzowania warunków zamówienia, m.in. w zakresie długości okresu trwania umowy, ostatecznych parametrów rowerów i stacji, warunków świadczenia usługi serwisowania rowerów, relokacji czy sposobu zorganizowania najmu długoterminowego dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych typu cargo czy tandem.

Przed uruchomieniem Roweru Metropolitalnego GZM zapewnia kolejne sezony integracji rowerów miejskich na obszarze GZM. Oznacza to finansowanie wymiany rowerów między systemami działającymi w kilku miastach, w tym w Katowicach, Tychach i Sosnowcu.

(PAP)