Katowice rozbudowują drogi rowerowe

infobike
16.03.2018 14:10

Ponad 9,4 km nowych dróg rowerowych zbuduje w 2018 r. katowickisamorząd – wynika z zestawienia przedstawionego w piątek przez miasto. Ogółemna rozbudowę infrastruktury rowerowej Katowice przeznaczą w tym rokublisko 8 mln zł.

W ostatni weekend przedstawicielekatowickiej Platformy Obywatelskiej i rowerowi aktywiści przekonywali nabriefingu, że miasto zbyt słabo rozwija system roweru miejskiego, adziałania dot. infrastruktury rowerowej są nieskoordynowane. Społecznicyoszacowali przy tym długość wydzielonych dróg rowerowych w mieście,spełniających dobre standardy, na ok. 40 km.

W piątek biuro prasowekatowickiego magistratu rozesłało informację z rowerowymi planamiinwestycyjnymi na ten rok, a także podsumowaniem działań w 2017 r. Zzestawienia tegorocznych planów budowy nowych dróg rowerowych wynika, żeKatowice w tym roku zbudują ich łącznie ponad 9,4 km.

Jedną z najważniejszych będzienowe połączenie o długości 1,2 km wzdłuż ul. Jankego w dzielnicy Piotrowice,gdzie dotychczasowa droga dla rowerów jest dwukierunkowa. Ze względu na bezpieczeństwo rowerzystówprzy przejeździe przez skrzyżowania zaplanowano tam inwestycję na odcinku odul. Policyjnej do ul. Bolesława Prusa – za prawie 1,4 mln zł

W dzielnicy Kostuchna powstanienowe połączenie wzdłuż ul. Żeleńskiego na odcinku 0,6 km od ul. Migdałowców dopołączenia z trasą nr 1 przy skrzyżowaniu z ul. Jaronia (za ok. 700 tys. zł) Dopowstającego centrum przesiadkowego Ligota doprowadzi łącznik z ul. Medyków(1,2 km za 0,5 mln zł). W rejonie budowanego basenu z halą sportową powstanie przejazd rowerowyna ul. Kościuszki.

Miejski Zarząd Ulic i Mostów mateż rozpocząć inwentaryzację tras rowerowych nr 2, 5, 103, 110, 121, 122 ołącznej długości ponad 43 km. Na tej podstawie prowadzić ma ewentualneniezbędne prace modernizacyjne.

Ogółem miasto w tym roku nainwestycje rowerowe przeznaczyło blisko 8 mln zł, a także 1,2 mln zł nafunkcjonowanie sieci wypożyczalni rowerów miejskich. Według piątkowejinformacji władz Katowic w tym roku mieszkańcy będą mogli korzystać z blisko400 rowerów w blisko 50 stacjach (25 stacji miejskich, 12 stacji ztegorocznego budżetu obywatelskiego i z wniosków budżetowych, a także”kilkunastu” stacji sponsorskich).

Według deklaracji katowickiegosamorządu w ub. roku zrealizowano tam kilkanaście zadań budowlanych, którepozwoliły poszerzyć infrastrukturę rowerową o ponad 7 km ścieżek rowerowych.Opracowano też 20 projektów i koncepcji na ponad 33 km nowych połączeń, które”będą realizowane w najbliższych latach”. Odnowiono trzy trasy – nr3, 101 i 153.

W ub. roku Katowice ukończyłym.in. rowerowe połączenie Osiedla Witosa z centrum (1,4 km do ul.Chorzowskiej, wzdłuż ul: Bocheńskiego, Pukowca, Kolońskiej i Rataja – za 1,1mln zł). Powstała ścieżka wzdłuż ul. Stęślickiego (blisko 1 km, od ul.Chorzowskiej do ul. Misjonarzy Oblatów). W dzielnicy Zawodzie oddano łącznikistniejących dróg w rejonie ul. Bohaterów Monte Casino. W śródmieściu powstałyłączniki w rejonie ul. Kościuszki, Poniatowskiego i Curie-Skłodowskiej.

W 2017 roku prowadziliśmy wielotorowe działania, takie jak testy nowychurządzeń, poszerzenie strefy +Tempo 30+, inwestycje oraz konsultacjeproponowanych rozwiązań” – zaznaczył cytowany naczelnik wydziału transportumagistratu Bogusław Lowak. „Podczas ośmiu spotkań zespołu konsultacyjnegods. polityki rowerowej, przedstawiciele środowisk rowerowych (…)opiniowali m.in.: koncepcje, projekty budowy i oznakowania infrastruktury rowerowej,a także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i płynność ruchu rowerowego”- wskazał Lowak.

Podczas sobotniego briefinguprzedstawiciele katowickiej Platformy Obywatelskiej Jarosław Makowski i ŁukaszBorkowski mówili jednak m.in, że w wielu innych polskich miastach systemy rowerówmiejskich są większe, bardziej dostępne i przemyślane. Wskazywali na stosunkowąniewielką liczbę wypożyczeń; akcentowali, że stacje są często rozmieszczone wsposób nieskoordynowany lub zbyt rzadko, by mogły być użyteczne, a sieć niepokrywa się ze szlakami komunikacyjnymi.

Tomasz Pelc zestowarzyszenia Rowerowe Katowice m.in. w kontekście rozmieszczeniastacji roweru miejskiego ocenił, że szczególnie w dzielnicach miastapojawiają się braki w infrastrukturze. „Nie da się przejechać w inne miejsce;trzeba poruszać się w ruchu ogólnym, czy jechać lasem, jakimiś opłotkami”- podkreślił.(PAP)