Jemielnica: Znakowanie tras rowerowych w Dolinie Małej Panwi
Gmina Jemielnica informuje o wyniku przetargu na wykonanie remontu oznakowania tras rowerowych nr 18, 161, 163 i 165 wraz ze zmianą przebiegu trasy nr 18 oraz wytyczenie nowych odcinków tras nr 161, 162, 179 i 180 w granicach Gminy Jemielnica w ramach projektu pn. Rozwój tras rowerowych w regionie Hranicko i Dolinie Małej Panwi – Gmina Jemielnica. Projektowane trasy będą oznakowane zgodnie z zasadami przyjętymi przez PTTK i zatwierdzonymi przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej w 1996 r. Podstawowe wzory znaków trasy rowerowej zostały ujęte w Rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, a następnie zastąpione Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych. Podstawowe oznakowanie tras rowerowych będą stanowiły ujęte w tych rozporządzeniach dodatkowe znaki pionowe R-1 szlak rowerowy krajowy, R-1a początek (koniec) szlaku rowerowego krajowego i R-1b zmiana kierunku szlaku rowerowego krajowego o wymiarach 200 x 200 mm. Projekt zawiera wzory wszystkich znaków wraz ze wzorem rysunku roweru występującego na znakach, a także wykaz znaków na trasie. Znaki będą umocowane do metalowych słupków na terenach zurbanizowanych oraz drewnianych na pozostałych terenach. Część znaków zostanie przymocowanych do istniejących słupów drogowych, oświetleniowych i telekomunikacyjnych. Na terenach leśnych i polnych zamiast znaków na słupach znaki będą malowane na pniach drzew. Znaki powinny zostać wykonane z blachy stalowej ocynkowanej grubości minimum 1,25 mm, pomalowanej metodą proszkową w kolorze szarym. Dla wzmocnienia znaków i bezpieczeństwa przynajmniej ich 2 krawędzie powinny być odgięte do tyłu, a naroża powinny być ścięte. Nadruki na licu znaków powinny zostać wykonane przy zastosowaniu folii odblaskowej nr 1. Znaki powinny być przykręcone do słupków bezpośrednio lub przymocowane przy użyciu ocynkowanych obejm, zabezpieczonych wkrętami przed przekręceniem znaku w innym kierunku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami znaki powinny być wyprodukowane przez firmę posiadającą niezbędne atesty. Słupki powinny pozwolić umocować znaki na wysokości około 250 cm nad poziomem terenu, a ich umocowanie w gruncie powinno uniemożliwić ich przekręcenie lub wyrwanie (słupki z poprzeczkami, wykop wypełniony ubitym chudym betonem z gruzem). Zaprojektowano słupki stalowe ocynkowane o średnicy 50 mm i zabezpieczone powłoką antykorozyjną. Słupki drewniane o średnicy 120 mm należy zaimpregnować. W przypadku znaków malowanych należy wyrównać korę ośnikiem i wyczyścić szczotką drucianą, następnie pomalować tło dwukrotnie farbą ftalową, a po jej wyschnięciu pomalować symbole roweru, paski lub strzałki. Ponadto w ważniejszych miejscach zostaną ustawione drogowskazy wymienione w powyższym rozporządzeniu jako dodatkowe znaki pionowe R-3 tablica szlaku rowerowego, a także tablice informacyjne ze schematyczną mapą projektowanych tras. Tabliczki drogowskazów o wymiarach 200 x 400 mm należy wykonać tymi samymi metodami jak znaki. Nadruki na ekranach drogowskazów należy wykonać przy zastosowaniu cienkich folii samoprzylepnych o dobrej jakości. Drogowskazy zostaną ustawione lub wymienione na nowe drogowskazy wymienione w powyższym rozporządzeniu jako dodatkowe znaki pionowe R-3 tablica szlaku rowerowego.
Tablice informacyjne będą wykonane z blachy ocynkowanej grubości 1,25 mm o wymiarach 700 x 1000 mm, zabezpieczonej powłoką antykorozyjną w kolorze białym. Ekrany należy wykonać w formie jednolitego wydruku (nadruki nie mogą składać się z elementów naklejanych na tło ekranu tablicy). Tablice będą mocowane na słupach jak znaki drogowe. Kontrakt wygrała firma Restal Opole z ceną 47588,70 zł netto.