Jeden Śląski Rower Miejski

infobike
31.10.2014 09:00
W każdym z miast GZM indywidualnie realizowane są różnego typu działania w zakresie upowszechniania ruchu rowerowego, różna jest także ich dynamika i zakres. Wszędzie powstają nowe ścieżki rowerowe –pod tym względem jest ich najwięcej w Gliwicach, Zabrzu, Tychach, Chorzowie  i Katowicach (od 95 do 40 km – stan na 2013 r.), a także w Jaworznie, gdzie wykorzystane są liczne dukty leśne. Bardzo aktywna w upowszechnianiu roweru jest również Dąbrowa Górnicza, mogąca m.in. pochwalić się opracowaniem pt. Studium Głównych Tras Rowerowych m. Dąbrowa Górnicza. Wciąż jednak brak jest rozwiązań systemowych dla całej Metropolii „Silesia”- mając na względzie aktualność i ważność problematyki rowerowej GZM zainicjował prace nad trzema „tematami”rowerowymi. Pierwszym zrealizowanym zadaniem było „Opracowanie wspólnych standardów i wytycznych dla kształtowania metropolitalnej polityki rowerowej w miastach GZM”. Zawiera ono przegląd informacji na temat realizacji polityki rowerowej w poszczególnych miastach GZM, a przede wszystkim wskazuje rekomendowane ujednolicone wytyczne, które miasta mogłyby wspólnie przyjąć –na rzecz rozwijania metropolitalnej polityki rowerowej. Obecnie trwają prace nad analizą możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych na terenie Metropolii „Silesia”. Docelowo ma być wypracowany rekomendowany model funkcjonowania systemu o zasięgu metropolitalnym wraz z propozycją rozwiązań organizacyjno-finansowych i sposobu jego zarządzania.  –„Miałby on zarządzać systemem, który został opracowany w dwóch wariantach ze względu na wielkość zadania. W wariancie docelowym przewiduje się lokalizację 1525 stacji i ponad 10,5 tys. rowerów, a w pośrednim zakłada się niemal 1300 stacji i ponad 7 tys. rowerów”- wyjaśniają przedstawiciele GZM. Koszt uruchomienia sieci to około 37 mln lub 22,5 mln zł. Na razie nie wiadomo, czy miasta zdecydują się na taki wydatek. Jednym z doradców pracujących przy tym tworzeniu koncepcji był Olivier Schneider, francuski ekspert ds. polityki rowerowej z Europejskiej Federacji Cyklistów.
System Roweru Miejskiego w Londynie

Trzecim, właśnie rozpoczynającym się zadaniem jest Metropolitalne studium systemu tras rowerowych dla GZM. Opracowanie to ma zaproponować system powiązań rowerowych o charakterze metropolitalnym, między miastami. Przyjęcie takiego wspólnego systemu stanowić będzie podstawę dla poszczególnych miast do uszczegółowienia i rozbudowywania tras rowowych na poziomie lokalnym. Projekt Metropolitalnego Systemu Wypożyczalni Rowerów Publicznych można pobrać tutaj