Jaworzno przygotowało budowę głównej trasy rowerowej

infobike
05.05.2017 20:13

Dwujezdniową trasę dla rowerzystów,bezkolizyjnie przekraczającą główne drogi między centrumJaworzna i osiedlem w północno-zachodniej części miasta, zamierzazbudować do września 2018 r. miejscowy magistrat. To częśćwiększego projektu miasta związanego z transportem miejskim.

W przetargu na budowę połączenia nazywanegovelostradą, które połączy centrum z Osiedlem Stałym (a takżeinnego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Krakowskiej dodzielnicy Bory), jaworznicki samorząd czeka na oferty wykonawców do30 maja. W ub. roku miasto wybrało wykonawcę trwających prac nadinną długą drogą rowerową – z Centrum do Ciężkowic przezJeziorki.

Planowaną velostradę urząd miasta zachwala jakopierwszą taką trasę dla rowerzystów w Polsce. Obie jejoddzielone półmetrowym pasem bezpieczeństwa jezdnie mają mieć po2,25 m szerokości, co umożliwi jadącym w tym samym kierunkuwygodne wyprzedzanie się. Z kolei bezpieczeństwo przejazdu przezdrogi dla samochodów zapewnią obiekty inżynierskie – tunel poddrogą krajową nr 79 oraz mosty nad ul. Kolejową i Piłsudskiego.

Bezkolizyjna trasa została w znacznej częścipoprowadzona śladem zlikwidowanych przemysłowych linii kolejowych.Zostanie pokryta asfaltem, będzie w pełni oświetlona; na odcinkuprzebiegającym przez las ma to być oświetlenie wzbudzane ruchem.Wzdłuż jezdni dla rowerów zostanie zbudowany chodnik.

Budowę mostów rowerowych, o szerokości ponad 5metrów i długości 32 i 39 metrów, a także tunelu o podobnejszerokości i długości ponad 14 metrów, miasto wydzieliło doosobnej części zamówienia. Powinno ono zostać zrealizowanejeszcze w tym roku. Budowa dróg rowerowych, w tym przedewszystkim velostrady, ma potrwać do końca września 2018 r.

Orientacyjną wartość całego tego przetargu miastookreśliło w planie tegorocznych zamówień publicznych na 5,9 mlnzł netto. Jego nazwę opatrzono skrótem MCIT, czyli MiejskieCentrum Integracji Transportu. To samo oznaczenie nosi kilka innychzaplanowanych postępowań, których efektem ma być przebudowakompleksu przystanków w ścisłym centrum, w rejonie Placu Górników,do funkcjonalności centrum przesiadkowego.

Jedno z nich, o szacunkowej wartości 1,6 mln zł, madotyczyć „wiat przystankowych”. Chodzi o budowę kompleksuobszernych dwóch wiat-zadaszeń dla pasażerów oraz infrastrukturyobsługi ruchu podróżnych (m.in. perony przystankowe, zatoka dlaminibusów, systemy informacji pasażerskiej wizualnej orazgłosowej).

Kolejny przetarg, na „Plac Górników” (za blisko 4mln zł), ma objąć m.in. zadaszony parking dla 300 rowerów zzapleczem sanitarnym i pomieszczeniami usługowymi, wraz ze zmianąnawierzchni wokół placu i zmianą organizacji ruchu. Docelowo ma tobyć plac publiczny z dopuszczeniem ruchu pojazdów i 25 miejscamiparkingowymi.

W jeszcze jednym przetargu (o szacowanej wartościniespełna 7,1 mln zł) zaplanowano budowę „parkingokładki” -zadaszonego, żelbetonowego parkingu dla 92 samochodów (przedewszystkim o funkcji kiss and ride i park and ride) z zatoką dlataksówek. Jego strop ma stać się przestrzenią publiczną iciągiem komunikacyjnym dla pieszych i rowerzystów,uwzględniającym spadek terenu w tym rejonie miasta.

Ostatnim elementem Miejskiego Centrum IntegracjiTransportu w Jaworznie ma stać się system roweru publicznego,w pierwszym etapie oparty na 20 stacjach wypożyczeń i co najmniej200 rowerach.

Łączna szacunkowa wartość tego jaworznickiegoprojektu to prawie 25,2 mln zł. Miasto zdobyło nań ponad 16,1 mlnzł dofinansowania z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego na lata 2014-2020 – objętej mechanizmem ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych (ZIT), które koordynują samorządylokalne.(PAP)

mtb/ dym/